Webredactie draagt bij aan online resultaat, ontdekt IBM

Het klinkt als een open deur (maar is het niet): pagina’s met een grondige redactie presteren tientallen procenten beter dan niet-geredigeerde pagina’s. Dat concludeert James Mathewson, tot voor kort hoofdredacteur van de website van IBM. Afgelopen zomer besloot hij een antwoord te formuleren op de vraag wat de toegevoegde waarde van redacteuren is. Online publiceren heeft als voordeel dat het succes van je publicatie meetbaar is. Op de website zette men daarvoor een multivariate A/B-test in: twee versies van een pagina worden getoond aan verschillende bezoekers. Een vergelijking van het gedrag van de bezoekers op versie A met dat op versie B leverde interessante resultaten op: pagina’s met een grondige redactie presteerden 30 procent beter dan niet-geredigeerde pagina’s.

Mathewson onderstreepte met het onderzoek zijn vermoeden dat het schrappen van redactiecapaciteit ten nadele komt van de omzet die een product genereert:

“Publishers were always looking to cut costs in the hope of dropping more of the revenue to the bottom line. In my experience, every cut to editorial resources resulted in a corresponding cut to revenue. I watched as ComputerUser slowly died the death of a thousand cuts. I was one of the last cuts. Perhaps that experience heightened my resolve to demonstrate the value of editorial investment”.

Redacteuren zijn doorgaans niet het luidruchtigste volkje van de werkvloer en blijven in gebreke wanneer hen om meetbare resultaten van hun arbeid worden gevraagd. Dat redactioneel resultaat meetbaar is, is bij dezen aangetoond.

Ik ontdekte dit experiment dankzij deze tweet van Wiebe de Jager. Lees ook dit uitgebreide interview met James Mathewson.

Dit bericht verscheen eerder op Publishr – weblog en magazine voor uitgevers

1 reactie

Opgeslagen onder Blog, Redactie

Een Reactie op “Webredactie draagt bij aan online resultaat, ontdekt IBM

  1. Perfecte tip en een goed verhaal. Het interview met Mathewson is zeer interessant om te lezen. Zouden meer mensen moeten doen :)

Plaats een reactie