Schrijven voor het web: 5 tips

Schrijven online: wat wordt er dan van webredacteuren verwacht? Voor de VM-update van april 2013 schreef ik een pagina vol met tips over schrijven voor het web. De ruimte op de pagina was beperkt, dus ik heb me beperkt tot de vijf tips voor schrijven online die echt tussen de oren van iedere webredacteur zouden moeten zitten: 

  1. Denk aan de toptaken van webbezoekers
  2. Schrijf volgens de omgekeerde pyramide en zorg voor een scanbare tekst
  3. Zorg voor energie in je tekst
  4. Schrijf zoekmachinevriendelijk
  5. Denk aan het leesniveau van je online bezoekers

Schrijven voor het web: 5 tips voor webredacteuren1.       Denk aan de toptaken van webbezoekers

Waarom komen mensen op je website? Niet om daar als toeristen rond te hangen. Verreweg meeste mensen komen om een concrete taak uit te voeren. Wat weet (en meet) je over je webbezoekers?  Kennis over de toptaken van bezoekers moet bepalen wat er op een homepage staat, niet je organogram of de mening van je directeur. Schrijven voor het web betekent ook dat je informatie vertaalt  naar de taken van gebruikers. Dan ben je webbezoekers maximaal van dienst.

2.       Schrijf volgens de omgekeerde pyramide en zorg voor een scanbare tekst

Schrijven online is schrijven volgens de omgekeerde piramide. Een goede webtekst begint met de kern van wat er volgt. Wat moet de bezoeker sowieso weten voordat hij de pagina weer verlaat? Beginnen met de clou van een artikel is noodzakelijk om zoveel mogelijk van de inhoud over te dragen.  Het meest bekende onderzoek naar leespatronen op internet is gedaan door Jakob Nielsen. Nielsen stelde vast dat mensen een pagina niet lineair, maar scannend lezen in een F-vormig patroon.

Optische middelen die ervoor zorgen dat bezoekers een pagina langer en beter bekijken:

  • Gebruik tussenkoppen – met betekenis, zodat de strekking van een pagina duidelijk is voor iemand die de tussenkoppen leest;
  • Beperk je tot één idee per alinea;
  • Gebruik opsommingen waar dat mogelijk is: bullets of lijstjes houden het oog langer vast;
  • Maak gebruik van opmaakprofielen om de pagina voorspelbaar te maken.

3.       Zorg voor energie in de tekst

Als webredacteur kun je een energieke tekst zonder problemen onderscheiden van een trage, passieve of wollige tekst. Moeilijker is het om ook eigen teksten actief en dynamisch te houden. Schrijf consequent en gebruik daarbij een schrijfwijzer. Houd je bij het schrijven voor het web aan de volgende richtlijnen:

  • Schrijf kort, zonder onnodige bijzinnen en nevenschikkingen;
  • Schrijf krachtig: een goede zin begint met een onderwerp, dat wordt gevolgd door een gezegde;
  • Schrijf actief, mijd lijdende vormen.

4.       Schrijven online is zoekmachinevriendelijk schrijven

Zoekmachineoptimalisatie verdient aandacht van iedere redacteur die graag wil dat zijn webcontent gelezen wordt. Natuurlijk schrijf je een pagina niet met het oog op de zoekmachine, maar met het oog op de lezer. Toch definieer je bij schrijven voor het web een eigen trefwoord voor iedere pagina.  Dan bereik je een betere vindbaarheid èn meer focus in de tekst. Neem een goede techneut in dienst die de structuur van de website verbetert. Span je in voor een logische interne linkstructuur, wees gul met links naar buiten en probeer anderen zover te krijgen dat ze naar jouw content linken. Conversatie over jouw content op sociale media vergroot de vindbaarheid. En wist je dat Google een goede paginatitel en -omschrijving (meta description) volledig overneemt op de zoekresultatenpagina?

5.       Denk aan het leesniveau van bezoekers

Er gaapt een kloof tussen het niveau van veel webteksten en het leesniveau van bezoekers. Ongeveer 60 procent van de Nederlandse bevolking komt niet boven niveau B1 uit, terwijl schrijven online bij veel organisaties leidt tot teksten op niveau C1. Bij schrijven voor het web is het devies: vereenvoudigen. Waarom? Opnieuw Jakob Nielsen:

  • Een eenvoudige tekst wordt beter begrepen
  • Een eenvoudige tekst wordt sneller gelezen
  • Een eenvoudige tekst wordt beter onthouden.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Redactie, SEO

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s