Google Panda update: een liefdesbrief aan de journalistieke beginselen

Content van hoge kwaliteit: daar houden mensen van. Niemand zit te wachten op slordige, irrelevante, eenzijdige en achterhaalde teksten die puur met het oog op populaire zoekwoorden geschreven zijn. Google, het grootste advertentiebedrijf ter wereld, begreep dit al langer. Toch onderstreept de zoekmachine de waarde van content pas sinds het voorjaar van 2011: toen starttte men een reeks wijzigingen aan het algoritme die bekend is geworden als de Panda-update.

Wat is de Panda-update?

De Panda-update is het beste te begrijpen als poging om zoekresultatenpagina’s relevanter dan ooit te maken – waardoor de Google-advertenties meer en betere aandacht krijgen. Google publiceerde zelf een lijst met Panda-criteria: eisen waaraan content van goede kwaliteit moet voldoen. De lijst leest als een liefdesbrief aan de beginselen van goede journalistiek. Hoor en wederhoor, eindredactie en expertise zijn factoren die een artikel beter vindbaarder maken. Goede content scoort! Een kans voor B2B-uitgeverijen, die deze tot hun schade vaak nog missen door hun online strategie (of het ontbreken ervan).

Panda-update: winnaars en verliezers

Impact van Google Panda op vergelijkingssites Eind vorig jaar liet Joost de Valk al zien dat de Panda-update winnaars en verliezers heeft opgeleverd. Contentfarm About.com (onderdeel van de New York Times) had zwaar te lijden, terwijl de website van de krant zelf een enorme boost van ‘Panda’ kreeg. In Nederland is het Panda-effect goed te zien in een overzicht van enkele prijsvergelijkers: kieskeurig.nl boekt een keurige vooruitgang, terwijl beslist.nl en twenga.nl diep wegzakken.

Panda update en de uitgeverij

Content is king. Wat kan een uitgeverij met de wetenschap dat Google zijn uiterste best doet om de zoekmachinegebruiker maximale relevantie te bieden? Om het online bereik te behouden en te vergroten zijn niet alleen technisch geoptimaliseerde websites nodig, maar ook een contentstrategie waarbij thought leadership voorop staat. Claim je domein! Dat is de eerste stap naar een groter online bereik. Hoe je online bereik vervolgens kunt converteren in omzet, is een onderwerp dat een eigen blogpost verdient.
Google

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Contentstrategie, SEO

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s