5 Reacties op “Vindbaar schrijven: de rol van metadata

  1. Yahoo gebruikt de keywords tag nog wel, maar veel heb je er niet aan (zie punt 1 op deze post: http://bit.ly/b58rm0).
    Keyword density is een mythe die ook niet berust op het Google algorithme. Zoek maar eens op de woorden: seo myth density.

  2. Beste Patrick,

    Het marktaandeel van Yahoo is 1 procent in NL, dus inderdaad zet dat niet veel zoden aan de dijk.
    Wat betreft keyword density: ik ben het niet met je eens dat dat een mythe is. Argwaan is terecht als het gaat om een specifiek percentage, maar het heeft wel degelijk zin om keywords te plaatsen in
    – inleidende alinea
    – anchor texts
    – meta title en meta description

    Groet,

    Hugo Louter

  3. Henk Gianotten

    Goede bijdrage.
    Ik wil hier echter ook graag een lans breken voor het aanbrengen van metadata in PDF-bestanden. Dat is een nauwelijks ontwikkeld gebied van bestandsvoorbereiding of kwaliteitscontrole van de input bij internet én intranettoepassingen. Als men de richtlijnen van de PDF/A-werkgroepen hanteert (o.a. XML Dublin Core) en dan de metadata juist toepast, zullen ook de PDF’s sneller en beter gevonden worden.
    Het is – in mijn ogen – beschamend om te zien dat zelfs professionele beursgenoteerde uitgevers hun PDF’s niet voorzien van metadata. In ons land gaan we zelfs met veel jaarverslagen amateuristisch om door ze niet te voorzien van metadata en ze ook niet te beveiligen. Analisten moeten de teksten vrij kunnen zoeken en dupliceren maar ze mogen de bewuste informatie beslist niet kunnen wijzigen. In veel Nederlandse PDF-jaarverslagen kan dat echter wel. De afdelingen Communication of Invertors Relations vraagt er niet om en de ontwerper/maker van de PDF doet dat veelal ook niet zelf. Dus graag mét metadata en mét beveiliging.
    In een eerdere bijdrage “Untitled” vroeg ik aandacht voor het onderwerp metadateren. Een vervelende klus die pas op termijn geld oplevert voor de organisatie. Goed gemetadateerde bestanden (waaronder PDF’s) leveren ook direct grote voordelen op.

  4. Metatags worden zo nu en dan nog steeds door Google overgenomen, hoewel het wel steeds minder vaak gebeurd. Ik vind de bijdrage van Henk zeer interessant. Ik zie dat dit ook vaak verkeerd gaat, hoewel Google wel steeds beter wordt met het indexeren van PDF-bestanden.

    groeten,

    Stijn Driessen

  5. Pingback: Maak gebruik van Meta Data » WIDlog

Geef een reactie op Hugo Louter Reactie annuleren