Het actueel krijgen en houden van een website is een kunst die veel organisaties steeds beter verstaan. Vindbaarheid via zoekmachines staat daarbij helaas nog veel te laag op de agenda. Anno 2010 is de angst dat zoekmachineoptimalisatie (SEO) teveel technische rompslomp met zich meebrengt overbodig. Bij SEO komt de focus steeds meer op structuur en content te liggen, zowel op de site als erbuiten. Hoe kunt u hiervan maximaal gebruikmaken? Daarover gaat dit bericht.
Metatags zijn onderdeel van iedere webpagina. Ze bevinden zich in de (voor bezoekers niet zichtbare) head van uw website en kunnen heel eenvoudig worden geoptimaliseerd voor zoekmachines. Experts zijn het erover eens dat het gebruikmaken van de metatags (Title, description en keywords) per pagina de vindbaarheid van een webpagina sterk verbeteren.
Title
In veel content management systemen wordt de titel van een bericht automatisch omgezet de metatag ‘Title’. De title is de blauwe headline die verschijnt op de zoekresultatenpagina en is maximaal 72 karakters lang. U kunt dus maar beter relevante trefwoorden gebruiken. Als derden gebruikmaken van uw titel om een hyperlink naar uw site aan te brengen, bevat deze hyperlink meteen een relevante anchor text. SEO-experts zijn het erover eens dat trefwoorden zoveel mogelijk vooraan in de title behoren te verschijnen. Dus niet ‘vijf essentiele tips voor biologische slagerijen’ maar ‘Biologische slagerijen: vijf essentiele tips’.
Description
Ook voor de metatag ‘description’ of ‘omschrijving’ bevindt zich tegenwoordig een veld in de meeste content management systemen. De description speelt een belangrijke rol bij optimalisatie buiten uw eigen website, namelijk: op de zoekresultatenpagina van Google. Als uw website – temidden van andere sites – eenmaal verschijnt op de zoekresultatenpagina, is het doel immers nog niet bereikt. Bij de keuze welk zoekresultaat de bezoeker zal aanklikken, speelt de meta description (die doorgaans getoond wordt als zwarte tekst tussen de titel en het webadres) een belangrijke rol. De meta description is (na de titel) dus het tweede schot op doel om bezoekers binnen te halen vanaf de zoekresultatenpagina
Keywords Content
De meta keywords waarvoor in veel CMS’en een veld bestaat, spelen voor Google niet langer een rol. Dat betekent echter niet dat het belang van trefwoorden in de online content afgenomen is. Zoekmachinesoftware kijkt naar de plaats en frequentie van relevante trefwoorden in de content bij het bepalen van de plaats van een pagina in de zoekresultaten. Zonder door Google te worden beschuldigd van ‘keyword stuffing’ kun je als redacteur of copywriter gerust een keyword density van 5 procent hanteren.
Dit bericht verscheen eerder op de ContentKings weblog
Dit bericht verscheen eerder op Publishr – weblog en magazine voor uitgevers
Yahoo gebruikt de keywords tag nog wel, maar veel heb je er niet aan (zie punt 1 op deze post: http://bit.ly/b58rm0).
Keyword density is een mythe die ook niet berust op het Google algorithme. Zoek maar eens op de woorden: seo myth density.
Beste Patrick,
Het marktaandeel van Yahoo is 1 procent in NL, dus inderdaad zet dat niet veel zoden aan de dijk.
Wat betreft keyword density: ik ben het niet met je eens dat dat een mythe is. Argwaan is terecht als het gaat om een specifiek percentage, maar het heeft wel degelijk zin om keywords te plaatsen in
– inleidende alinea
– anchor texts
– meta title en meta description
Groet,
Hugo Louter
Goede bijdrage.
Ik wil hier echter ook graag een lans breken voor het aanbrengen van metadata in PDF-bestanden. Dat is een nauwelijks ontwikkeld gebied van bestandsvoorbereiding of kwaliteitscontrole van de input bij internet én intranettoepassingen. Als men de richtlijnen van de PDF/A-werkgroepen hanteert (o.a. XML Dublin Core) en dan de metadata juist toepast, zullen ook de PDF’s sneller en beter gevonden worden.
Het is – in mijn ogen – beschamend om te zien dat zelfs professionele beursgenoteerde uitgevers hun PDF’s niet voorzien van metadata. In ons land gaan we zelfs met veel jaarverslagen amateuristisch om door ze niet te voorzien van metadata en ze ook niet te beveiligen. Analisten moeten de teksten vrij kunnen zoeken en dupliceren maar ze mogen de bewuste informatie beslist niet kunnen wijzigen. In veel Nederlandse PDF-jaarverslagen kan dat echter wel. De afdelingen Communication of Invertors Relations vraagt er niet om en de ontwerper/maker van de PDF doet dat veelal ook niet zelf. Dus graag mét metadata en mét beveiliging.
In een eerdere bijdrage “Untitled” vroeg ik aandacht voor het onderwerp metadateren. Een vervelende klus die pas op termijn geld oplevert voor de organisatie. Goed gemetadateerde bestanden (waaronder PDF’s) leveren ook direct grote voordelen op.
Metatags worden zo nu en dan nog steeds door Google overgenomen, hoewel het wel steeds minder vaak gebeurd. Ik vind de bijdrage van Henk zeer interessant. Ik zie dat dit ook vaak verkeerd gaat, hoewel Google wel steeds beter wordt met het indexeren van PDF-bestanden.
groeten,
Stijn Driessen
Pingback: Maak gebruik van Meta Data » WIDlog