Effectiviteit tijdschriftadvertenties verbeteren? 9 concrete tips

De omgeving van een tijdschriftadvertentie is zeer bepalend voor de visuele aandacht van consumenten. Kleurgebruik in het Umfeld, headlines en duidelijke branding werken. Ook trekken grote advertenties meer aandacht, zo concludeert Intomart GfK in een nieuw onderzoek. Vanmiddag worden de resultaten van het onderzoek naar de effectiviteit van tijdschriftadvertenties gepresenteerd tijdens het event ‘Bladen in de Balie‘.

Het rapport kwam tot stand in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en Sanoma Uitgevers. Voor het rapport onderzocht men bijna 200 tijdschriftadvertenties door middel van eyetracking. De presentatie van het onderzoek is beschikbaar via Sanoma’s Researchblog:

http://static.slidesharecdn.com/swf/ssplayer2.swf?doc=handout-bladenindebalie31mei1-100601022301-phpapp01&stripped_title=hoe-kijkt-men-naar-tijdschriftadvertenties

Waar kijkt men naar?

Factoren die bepalen wanneer men zowel naar het merk, de tekst als naar de visual van de advertentie kijkt:

  1. Vermijd kleur in de omgeving van de advertentie, met name de kleur rood op de andere pagina leidt af.
  2. Advertenties op een rechterpagina scoren beter dan op een linkerpagina. Ze trekken 8 procent meer aandacht.
  3. Veel tekst op de andere pagina leidt af.
  4. Kies een groot formaat. Advertenties van een halve pagina trekt 20 procent van de aandacht (dat is het percentage oogbewegingen gericht op de advertentie in de eerste vijf seconden). Een 1/1 pagina krijgt 42 procent van de aandacht. 2/1 pagina zit op 70 procent.
  5. Gebruik veel verschillende kleuren in een advertentie. Blauw trekt veel minder aandacht (42 procent) dan groen (45 procent) of wit (49 procent).
  6. Plaats een headline.
  7. Plaats informatie in de headline. Noem het merk vaak, dat helpt.
  8. Gebruik grote tekstvlakken. En zet de visual onderaan de pagina.
  9. Beperk de afstand tussen merk, visual en tekstelementen.

Veel dank aan Marketing Online voor het persbericht.

Dit bericht verscheen eerder op Publishr – weblog en magazine voor uitgevers

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s