New York Times zet kaarten op betrokken nieuwsconsument

Op korte termijn stopt de New York Times (NYT) met het onbeperkt aanbieden van nieuwscontent. Bezoekers zullen op een betaalmuur stuiten nadat ze een beperkt aantal artikelen gratis hebben kunnen lezen. Toch streeft de New Yorkse krant naar openheid. Men wil aanwezig zijn op zoveel mogelijk plaatsen waar consumenten zijn en gebruikmaken van de standaarden die consumenten gebruiken. Net zoals bij The Guardian begrijpt men dat ‘publiceren op internet’ plaats moet maken voor ‘deel uitmaken van internet’.

In een recente lezing tijdens de Future of Publishing Conference aan de Wharton School of Business deed Martin Nisenholtz, de digitale baas van de NYT uit de doeken hoe men de toekomst ziet. Zijn lezing ‘The Importance of Engagement’ is het lezen waard. Uitgangspunt is dat betrokken klanten betere klanten zijn. Met de website van de NYT creërde men een fraai kruispunt van technologie en journalistiek met datavisualisaties, video’s en user reviews, maar de betrokkenheid van online gebruikers (lees: de tijd die men aan het product besteedt) blijft veel korter dan in print. Wat moet er gebeuren? De betrokkenheid moet omhoog! Hoe gaat de NYT dit aanpakken? Door gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden van Facebook en mee te surfen op de opkomende golf locatiegebaseerde, sociale online platforms.

Facebook Connect

Nisenholtz baseert zijn analyse op vier ontwikkelingen, waarbij de verschuiving van anonimiteit naar identiteit het belangrijkst is. Een verdere integratie met Facebook speelt hierbij een belangrijke rol: dankzij Facebook Connect zijn screennames voor het eerst te herleiden tot bestaande personen. De NYT deelt niet de twijfels over dit nieuwe Facebook-product, integendeel: Facebook Connect biedt de krant de mogelijkheid om gebruik te maken van de kennis van de krantenlezer en een beroep op hem te doen om een bijdrage te leveren aan expertdiscussies.

Foursquare, Venmo, Gdgt

Diensten als Foursquare (social networking), Venmo (mobiel betalen) en Gdgt (reviews) zijn voorbodes van het informatie-ecosysteem van de toekomst. Twitter maakt online publiceren eenvoudiger dan ooit, mobiele devices groeien in de breedte en in de diepte en sociale netwerken ontwikkelen verder. Wat het groeiende gebruik van deze diensten voor de NYT gaat betekenen, is nog niet duidelijk. Nisenholtz is echter duidelijk: “emotion drives engagement”. De nieuwe, eenvoudige, grappige, soms onzinnige interfaces zijn de moeite van het napluizen en toepassen waard. Ook wanneer niet alle content gratis beschikbaar is, moeten uitgevers ervoor waken om de boot te missen bij het vinden van nieuwe publicatiekanalen. Paywall of niet, uitgevers kunnen zich niet veroorloven het multiplier-effect van open netwerken te missen.

Afbeelding: jdlasica via Flickr (cc)

Dit bericht verscheen eerder op Publishr – weblog en magazine voor uitgevers

1 reactie

Opgeslagen onder Blog, Online publishing

Een Reactie op “New York Times zet kaarten op betrokken nieuwsconsument

  1. Bottomline dient er natuurlijk op een laagdrempelige wijze betaald te worden zonder veel gedoe. Idealiter zou dit middels een soort Apple App Store concept dienen te werken. Unieke kwalitatieve content kan een hogere tarifering hanteren, uitdaging blijft hoeveel men bereid is te betalen? Zodra dit eenvoudig afgerekend kan worden EN dat er meerdere partijen tegelijk starten met een paywall zullen uitgevers de nieuwe manier van inkomsten genereren omarmen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s