Contentstrategie: denken als online uitgever

Op het web kan iedereen uitgeven. Dat maakt nog niet iedereen die content op het web plaatst een uitgever. Wie denkt als online uitgever, zorgt dat hij een contentstrategie heeft: een plan voor het creëren, leveren en bewaken van nuttige en bruikbare content om daarmee je doelstellingen te bereiken. Wat wordt er gepubliceerd? Voor wie? Wat moet het zeggen? Hoe moet het klinken? Wanneer, waar en hoe vaak wordt het geplaatst? Allemaal vragen voor een contentstrategie.

Het aantal specialisten in contentstrategie groeit vooral in de VS razendsnel. Maar ook in Europa verschijnt het thema contentstrategie gaandeweg op de agenda. Dat blijkt uit het Content Strategy Forum, dat recentelijk werd gehouden in Parijs. In alle lezingen gedurende het forum draaide het om één ding: content. In de woorden van Dorian Taylor: the web doesn’t have content, the web is content.

Newt Barrett van Content Marketing Today was op het Content Strategy Forum en trok tien conclusies:

  1. Zodra je een website lanceert, ben je uitgever. Een website is een publicatie; handel daarnaar.
  2. De verantwoordelijkheid voor de content moet helder zijn en worden ondergebracht bij een persoon of een team met voldoende autoriteit. Dat is noodzakelijk voor een coherente koers.
  3. Doe een audit: zoek eerst grondig uit welke online content je hebt, waar het zich bevindt, wie ervoor verantwoordelijk is, hoe de content wordt gemaakt en onderhouden en uiteraard welke lezer je op het oog hebt.
  4. Effectieve content is veel meer dan woorden op een webpagina. Kortom: zorg dat je contentstrateeg iets afweet van informatie-architectuur en van user interface design.
  5. Wat verwacht je doelgroep aan te treffen op je website? De informatiebehoefte van de online bezoeker kan best verschillen van die van klanten in de winkel of aan de telefoon.
  6. Betrek iedereen met beslisverantwoordelijkheid in het proces van contentcreatie. Dat maakt het oplossen van problemen gedurende het proces een stuk makkelijker.
  7. Voor de workflow is de vraag ‘Wie gaat het plaatsen’ is even belangrijk als ‘wat ga je plaatsen’.
  8. Het contentproces heeft management nodig. Goede ideeën zijn niet genoeg voor consistente kwaliteit. Vergelijk het met de redactiekalender van traditionele publicaties.
  9. Online marketing is meetbare marketing. Online content is meetbare content. Zijn doelstellingen kwantificeerbaar? Kan content worden aangepakt als resultaten in eerste instantie niet overeenkomen met doelstellingen?
  10. Niet social media ligt aan de basis van goede marketing. Social media is onderdeel van een uitgekiende contentstrategie.

Foto: Warren Parsons via Flickr (cc)

 

Dit bericht verscheen eerder op Publishr – weblog en magazine voor uitgevers

3 reacties

Opgeslagen onder Blog, Contentstrategie

3 Reacties op “Contentstrategie: denken als online uitgever

  1. Pingback: Marketinginnovatie.org » Blog Archive » Contentstrategie: denken als online uitgever

  2. Dank voor deze zeer leerzame link

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s