Een Penguincubator voor 2010

Uitgevers moeten het publiek veel meer inzicht geven in de toegevoegde waarde van hun werk. Ook moeten zij de kennismaking met lezers niet langer overlaten aan distributeurs en retailers. Alleen dan maakt de branche kans om te overleven op een speelveld dat in snel tempo veroverd wordt door technologiebedrijven als Amazon en Apple. Dat betoogt James Bridle in een glashelder essay op de weblog Publishing Perspectives.

PenguincubatorHet essay vormt een zeer zinvolle bijdrage aan de discussie over innovatie in de (boeken)uitgeverij. In What Publishers Today Can Learn from Allen Lane: Fearlessness vergelijkt Bridle de opkomst van digital lezen met de opkomst van de paperback. Die stond aan de basis van het lezen buiten de huiskamer en de bibliotheek. De uitvinder, Allen Lane, maakte handig gebruik van het nieuwe paperbackformaat door de uitvinding van de Penguincubator, een handig verkoopautomaat.

James Bridle aan het woord

In the Penguincubator we see several desires converge: affordable books, non-traditional distribution, awareness of context, and a quiet radicalism. And it’s not a huge leap of the imagination to see how these apply now […] Amazon’s Kindle Store, Apple’s iBooks platform, and Google Books are the Penguincubators of the new era — and the only distress is that publishers have allowed the distributors to seize the higher ground.

The book — by which I mean long-form text, in any format — is not a physical thing, but a temporal one. Its primary definition, its signal quality, is the time we take to read it, and the time before it and the time after it that are also intrinsic parts of the experience: the reading of reviews and the discussions with our friends, the paths that lead us to it and away from it (to other books) and around it.

Publishers know very little about the habits and practices of their readers, and they impinge on this time very little, leaving much of the work to the retailers and distributors. […] Amazon and Apple understand experience design, and they know more about our customers than we do; readers’ experience with our product is mediated and controlled by forces beyond ours.

Afbeelding James Bridle: Blogherald

Dit bericht verscheen eerder op Publishr – weblog en magazine voor uitgevers

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blog, Online publishing

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s