Digitaal publiceren: 7 tips voor kleine uitgevers

Kleine uitgeverijen zijn door het ontbreken van opgetuigde marketing-  en R&D-afdelingen veel minder krachtig dan grote uitgeverijen. De wendbaarheid van kleine organisaties maakt deze achterstand echter meer dan goed. Voor innovatieve ideeën moet je dus bij kleine uitgeverijen zijn. Dat geldt ook voor het ontwikkelen van e-books. Negeren of ontkennen van deze trend in de markt is overbodig en er is geen reden voor paniek, betoogt de Zuid-Afrikaanse blogger Arthur Attwel in een artikel met zeven tips voor kleine uitgevers.

Begin eerst eens met het mentaal loskoppelen van content en artefact: dat stelt een uitgever in de gelegenheid om content op meer platforms te delen en tegelijkertijd het artefact (het papieren boek) in waarde te doen stijgen. Attwell geeft kleine uitgeverijen zeven tips om gebruik te maken van digitale mogelijkheden voor hun fonds:

1. Niet alleen techneuten lezen e-books.

Een e-book is een document dat digitaal wordt gedeeld. Het productieproces is hetzelfde: schrijven, redigeren, ontwerpen, distribueren, promoten. Aan het format worden geen ingewikkelde eisen gesteld: een pdf of zelfs een Word-document kun je al publiceren als e-book.

2. Maak je niet druk om de beveiliging

Digital Rights Management (DRM) is behoorlijk effectief bij het beveiligen van een e-book, maar kost tot 30 procent van de waarde van een e-book. De kans dat een uitgever door illegaal kopiëren 30 procent omzetderving boekt, is minimaal. En ‘illegale lezers’ zijn ook promotors van uw content.

3. Gebruik gratis online diensten om content te converteren tot een goed e-bookformat

Voorbeelden hiervan zijn Scribd, Issuu,  Exact Editions, Smashwords en Calibre. Als gratis niet voldoet, overweeg outsourcing, bijvoorbeeld naar India.

4. Gebruik gratis online diensten voor distributie en verkoop van e-books

Geschikte diensten hiervoor zijn Scribd, Exact Editions, Bookglutton of t.z.t. Google Editions.

5. Blijf niet stilstaan bij e-books

Een voorbeeld van Attwell: in de onderwijs- en bibliotheekwereld is men al behoorlijk vergevorderd in ‘collaborative writing’. Tekstboeken kunnen worden geremixt door onderwijzend personeel of beschikbaar worden gesteld via het mobiele kanaal.

6. Beschouw je printproduct als versie met toegevoegde waarde ten opzichte van het e-book

Een e-booklezer is een potentiële klant voor het printproduct. Bezitters van een Kindle kopen 3,1 keer meer papieren boeken dan niet-bezitters, stelt Amazon.com.

7. Lees zoveel mogelijk over online uitgeven.

Kennis over online uitgeven kun je kopen. De kosten? Een beetje tijd. Breng de belangrijkste blogs in kaart en besteed een uurtje per week aan het bijhouden ervan.

Dit bericht verscheen eerder op Publishr – weblog en magazine voor uitgevers

1 reactie

Opgeslagen onder Blog, Online publishing

Een Reactie op “Digitaal publiceren: 7 tips voor kleine uitgevers

  1. Heerlijke, zo’n samenvatting van de essentials. Dank je wel, Hugo!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s