Schmidt (Google): “We have a business model problem, not a news problem”

Veel traditionele uitgevers kijken naar Google met een mengeling van angst en woede. Dat is niet nodig, vertelde Google-CEO Eric Schmidt gisteren aan het publiek tijdens het congres van de American Society of News Editors (ASNE) in Washington DC. Schmidt presenteerde zich als bondgenoot van goede journalistiek. Problemen concentreren zich bij de verdienmodellen, kansen voor kwaliteitsjournalistiek zijn groter dan ooit: “We have a business model problem, we don’t have a news problem”. Journalistiek is een kunstvorm, betoogde Schmidt:

We’re not in the news business, and I’m not here to tell you how to run a newspaper. We are computer scientists. And trust me, if we were in charge of the news, it would be incredibly accurate, incredibly organized, and incredibly boring. There is an art to what you do. And if you’re ever confused as to the value of newspaper editors, look at the blog world. That’s all you need to see. So we understand how fundamental tradition and the things you care about are.

Schmidt beperkte zich niet tot complimenten en riep nieuwsorganisaties op om zich te richten op gepersonaliseerde content en mobiele apparaten en relativeerde de plannen van Rupert Murdoch, die zich keer op keer sterk negatief uitlaat over Google:

“His comments should be looked at in the context of a business negotiation”

De verslaggever van Politico begrijpt wel wat Schmidt stond te doen:

Much of Schmidt’s advice, in fact, seemed to point to changes that might emerge from forms of technology that Google is developing, has developed or could foreseeably develop. Some of those advances in technology, he said, could create new streams of revenue for news organizations.

Out-of-the-box denken is wat nieuwsorganisaties moeten doen. De werkwijze van Google kan daarbij dienstig zijn:

Prototype early and often, gather and analyze data and make decisions based off of hard data”

Dat nog niet alle aanwezigen begonnen waren met het verbreden van hun denkraam, blijkt uit de hilarische reactie van Jonathan Wolman aan persbureau AP:

“I am heartened to hear the Internet geniuses talk about newspaper content as an essential ingredient.”

Afbeelding: Patrick Cooper

Dit bericht verscheen eerder op Publishr – weblog en magazine voor uitgevers

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blog, Video

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s