Boven de fold? Het horseless carriage syndrome van online uitgevers

Bij de vormgeving van kranten speelt de vouw op de voorpagina traditioneel een belangrijke rol, en terecht. Maar hoe werkt dit op websites? Als online uitgever van (vak)informatie kun je niet om die vraag heen. Moet je rekeninghouden met de fold of niet? Laten bezoekers zich tegenhouden door de fold of niet? Over de fold doen verschillende verhalen de ronde. In alle verhalen zit wel een kern van waarheid, maar hoe zit het nu precies? Drie misverstanden over de fold opgehelderd.

Dit artikel verscheen in het aprilnummer van InCTMisverstand 1: Conventies zijn er om overtreden te worden

Bij het ontwerp van een website hoeft u zich in principe aan geen enkele regel te houden. Er zijn prachtige voorbeelden van websites die spotten met conventies. Velen zullen zich herinneren welke trendbreuk Google vormde ten opzichte van toen gangbare zoekmachines als Altavista en Yahoo. Wanneer je grafische vormgevers hun gang laat gaan, ontstaan er creaties zoals Nalden.net. Uitgevers kunnen zich de luxe om conventies aan de laars te lappen niet permitteren. Sterker nog, wie een succesvolle publicatie in de lucht wil houden, kan zich beter laten leiden door conventies. Juist conventies bevorderen dat een nieuwe lezer zonder problemen zijn weg kan vinden. Als uitgever laat je kansen liggen wanneer je niet doet wat bezoekers van je verwachten. Dat is het domein van de usability: het bezoek zo eenvoudig mogelijk maken om bezoekers te transformeren tot klanten.

De indeling van de homepage is de basis van de usability-conventies. Ook al komt de meerderheid van de bezoekers van een goed vindbare website niet binnen via de homepage, het blijft het visitekaartje van een online uitgave. Het logo van de publicatie (links bovenaan de pagina) hoort een link naar de homepage te bevatten. De zoekbalk hoort wit te zijn en bovenaan rechts op de homepage te staan. Maar hoe lang mag de homepage zijn? Ook hier geldt: er zijn geen universele regels. Best practices zijn er wel, waarbij de aard en het doel van de homepage bepalend is voor de ideale indeling.

Misverstand 2: Bezoekers scrollen op de pagina

Als een bezoeker op je site belandt (direct, via een link of via een zoekmachine) is de eerste indruk bepalend. Het uitrekken van een pagina zodat een call-to-action of een belangrijke link onder de fold verdwijnt, is niet alleen onoverzichtelijk voor bezoekers, maar ook direct van invloed op de resultaten van de campagne. Een goede ontwerper houdt rekening met de standaard schermafmetingen. De tool Google Browser size kan hierbij goed van pas komen, evenals best practices op het gebied van eyetracking. Wanneer een website eenmaal live is, blijft het analyseren van klikpatronen en het eventueel aanpassen van de pagina noodzakelijk om optimaal resultaat te behalen.

Visitor Attention vs. Absolute Scrolling Reach (klik voor een grotere versie)

Misverstand 3: Bezoekers scrollen niet op de pagina

Onderzoek wijst uit dat 77 procent van de mensen niet scrollt. Dat lijkt een dramatisch hoog aantal, maar is het niet. Als beheerder van een weblog zou ik best tevreden zijn wanneer 23 procent van de bezoekers aan het scrollen slaat. Sterker nog, scrollen is de gewoonste zaak van de wereld. Uit onderzoek van ClickTale uit 2006 blijkt dat gebruikers scrollen op 76 procent van de pagina’s waarop men kon scrollen. Daarbij maakt de lengte van de pagina weinig uit: ongeveer hetzelfde percentage van de bezoekers bereikt het midden van de webpagina, onafhankelijk van de paginahoogte in pixels. Populaire nieuwswebsites zoals die van de BBC of de New York Times werken met homepages die duizenden pixels lang zijn. Grote Nederlandse websites, zowel krantensites als online-only nieuwsbronnen als NU.nl, zijn overigens een stuk behoudender.

Kortom: stap uit het papieren paradigma

Wat betekent dit voor de fold? De fold is een usability-aspect dat moet worden bezien zonder de herinnering aan de papieren krant. Stap uit het papieren paradigma! Wie werkt met een call-to-action, kan deze het beste boven de fold plaatsen. Overzichtspagina’s blijven idealiter beperkt tot een scherm, zodat essentiële informate gebruikers direct bereikt.

Tegelijkertijd is het onzinnig om de ruimte boven de fold vol te proppen met allerlei elementen. Als men geïnteresseerd is, scrollt men heus wel door. Wie zich zorgen maakt over het gebruik van de scrollbar op contentrijke websites, lijdt aan het horseless carriage syndrom. Tegelijkertijd geldt bij alles: overtreed een regel als deze tot krankzinnige constructies leidt.

Dit artikel verscheen eerder in InCT, vakblad over innovatief uitgeven

Dit bericht verscheen eerder op Publishr – weblog en magazine voor uitgevers

2 reacties

Opgeslagen onder Blog, Online publishing

2 Reacties op “Boven de fold? Het horseless carriage syndrome van online uitgevers

  1. Ik denk dat het wel of niet scrollen met name afhankelijk is van de informatiebehoefte. Zie je een leuk blogartikel of een interessant nieuwsbericht dan scroll je heus wel door, anders had ik immers je artikel niet afgelezen ;).

    Maar ben je op zoek naar een bepaald product en zie je op de landingspagina meteen een prijs die je te duur vindt dan zul je minder snel geneigd zijn verder te scrollen.

    Zie ook deze SEOmoz landingspagina case en scroll (jawel) even naar “original page” vs. “redesigned page”.

    Overigens vallen op de betreffende pagina de eerste call-to-action buttons op mijn scherm onder de vouw…

  2. Pingback: Eyetracking: meten kijkgedrag | Crossmediale Journalistiek 2010

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s