Digitaal lezen met Mag+: over een maand in de winkel

Direct na zijn lezing tijdens het Senefelder Misset Seminar vorige week donderdag sprak ik Pontus Schultz, head of business development van het van oorsprong Zweedse uitgeefconcern Bonnier. In Zweden blijkt men originele ideeën te hebben over de betaalbereidheid voor online content. Ook aan de orde komen nieuwe media in Zweden, de lancering van de eerste Mag+-applicaties en het weggevaagde ‘världsbildsbyggarmonopol’ van journalisten.

Bekijk het interview met Pontus Schultz

Schultz, die voor het eerst buiten Bonnier een presentatie gaf over de voortgang van het Mag+-project, stelt vast dat mensen willen betalen voor online content als zij het aangeboden product herkennen als iets waarvoor ze vaker betalen: “If you bring in all the fancy stuff of the internet, they recognize it as something that is free”. Bij het ontwikkelen van Mag+ heeft men de unieke eigenschappen van de tijdschriftervaring in het achterhoofd gehouden. Volgende maand verschijnt er een Mag+-applicatie van één van de Amerikaanse tijdschriften van Bonnier.

Exit ‘världsbildsbyggarmonopol’

Ook bij Bonnier was men niet gewend om de conversatie met de mediaconsument aan te gaan. Schultz muntte voor deze houding de term ‘världsbildsbyggarmonopol’: het monopolie van de media om het wereldbeeld van mensen te beïnvloeden. De opkomst van het internet heeft dit monopolie weggevaagd. Schultz: “Our storytelling is based on the fact that we had the distribution monopoly for 200 years. We chose who appeared on the stage. We used to be standing on a table, screaming. To be part of the conversation – that’s something for us to learn”.

Dit bericht verscheen eerder op Publishr – weblog en magazine voor uitgevers

3 reacties

Opgeslagen onder Blog, Online publishing

3 Reacties op “Digitaal lezen met Mag+: over een maand in de winkel

  1. Pingback: RethinkingMedia » Blog Archive » Pontus Schultz (Bonnier) over Mag+ (video)

  2. Pingback: e-Magazines: het einde van de gratis tijdschriftensite? | Publishr

  3. Pingback: Mediapark Jaarcongres: omroeppolitiek en tabletstrategie | Publishr

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s