“Uitgevers moeten digitaal lezen niet aan hardwareleveranciers overlaten”

Vanmiddag vond in Doetinchem het twaalfde Senefelder Misset Seminar plaats. Jean-Paul Reparon en Luce Marissink hadden een fraai programma samengesteld met drie sprekers: Erwin Blom, schrijver van het Handboek Communities, Alex Beishuizen, tot voor kort hoofdredacteur van Computable en Pontus Schultz, hoofd R&D van uitgeversconcern Bonnier. Ik was in de gelegenheid om de presentaties van Beishuizen en van Schultz bij te wonen.

Senefelder logoAlex Beishuizen is tegenwoordig hoofdredacteur van Intermediair, maar maakte de afgelopen jaren met Computable een ingrijpende ontwikkeling door. Velen zullen het verhaal kennen (Beishuizen schreef er een boek over met Johannes van Bentum): bij Computable zijn alle redacteuren webredacteuren en komt het printproduct op de tweede plaats. Kerngedachte was dat internet geen medium is, maar een platform. Met het omturnen van de manier waarop Computable wordt vormgegeven, heeft men een kostenbesparing geboekt, ingespeeld op de voordelen van het internet voor uitgevers zoals conversatie, targeting en meetbaarheid van marketinginspanningen. Tot slot heeft men het bereik van Computable aanzienlijk weten uit te breiden. Het verdienmodel? Beishuizen benadrukte dat men niet het product verkoopt, maar de lezers. Aan adverteerders, wel te verstaan. Dat werkt online veel beter dan in print; er kan immers veel gerichter worden geadverteerd. Ook het lead-generation model is belangrijk voor Computable.

Journalistiek anno 2010

UntitledWat zijn de voordelen van publiceren op internet? Daarover liet Beishuizen geen twijfel bestaan. Iedereen kan uitgeven op het internet, en dat heeft consequenties voor redacties. Het gaat niet langer om wat men zelf goed kan, maar om de vraag aan wie je de boodschap kan vertellen en laten horen ofzien. Dat heeft gevolgen voor de journalistiek: je levert niet langer een kant-en-klaar product af, wat vervolgens geconsumeerd wordt. Mensen hebben een mening over  content, ze doen er iets mee. Content is organisch ding. Het product is niet meer van de redactie, maar van de lezer. Heel concreet wordt die gedachte in de praktijk gebracht door honderden experts uit de doelgroep regelmatig hun zegje te laten doen over hun expertise. Deze expertpanels leveren inmiddels ongeveer 35 procent van de content van Computable.

http://vimeo.com/moogaloop.swf?clip_id=10453848&server=vimeo.com&show_title=1&show_byline=0&show_portrait=0&color=ff9933&fullscreen=1

Mag+

De Zweed Pontus Schultz hield vervolgens een betoog over digitaal lezen en de ontwikkeling van digitale magazines binnen Bonnier, het uitgeefconcern waar hij hoofd is van de afdeling Research en Development. Het Bonnier-filmpje over het project Mag+ dat Schultz en de zijnen eind vorig jaar lanceerden, had een enorm effect: op de vleugels van alle aandacht voor de iPad werd het filmpje al bijna 450.000 keer bekeken. Feedback van consumenten, andere media en makers van hardware en software heeft inmiddels geleid tot een tweede versie van Mag+, die Schultz voor het eerst demonstreerde buiten Bonnier.

Bonnier: controle houden over de markt voor digitaal lezen

De kerngedachte van Bonnier bij het ontwikkelen van digitale magazines is dat men als uitgever het heft in handen wil houden om betaling voor de content ook in de toekomst te garanderen. Dat betekent dat de content niet te ‘webby’ moet zijn. Op het web is de grote meerderheid van de consumenten immers niet bereid om een cent voor content neer te leggen. Bovendien moet een magazine niet interactief zijn. Met een tijdschrift zit je op de bank, je reflecteert, je ontspant. Deze ‘tijdschriftervaring’ probeert men met Mag+ naar het digitale domein te krijgen. Een ander belang van Bonnier – en van de uitgeverijsector in het algemeen – is dat de markt voor digitaal lezen niet moet worden overgelaten aan makers van hardware of makers van software. Die hebben een ander belang dan uitgevers: zoveel mogelijk apparaten of zoveel mogelijk programma’s verkopen, noodzakelijk tegen de laagste prijs die mogelijk is. Om dezelfde reden zou het desastreus zijn voor de markt wanneer slechts één apparaat de strijd om de gunst van de consument zou winnen. Uitgevers moeten samenwerken, aldus Schultz. Dat kan op allerlei gebieden: prijzen , formaten en distributie van digitale magazines, maar ook de relatie met de makers van de hardware en met ‘third party stores’. Ook uniforme advertentieformaten zouden een welkome toevoeging aan de markt zijn.

Dit bericht verscheen eerder op Publishr – weblog en magazine voor uitgevers

4 reacties

Opgeslagen onder Blog, Congres, Online publishing

4 Reacties op ““Uitgevers moeten digitaal lezen niet aan hardwareleveranciers overlaten”

  1. Pingback: Digitaal lezen met Mag+: over een maand in de winkel | Publishr

  2. Pingback: Uitgevers laten kansen liggen door focus op online-uitgeven | Publishr

  3. Pingback: What’s Next Magazine: ‘Print heeft de toekomst’ | Publishr

  4. Pingback: Suriname Stemt || Surinaamse Gezondheidszorg sector aangeklaagd

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s