De impact van de iPad op de e-readermarkt (kruimels 10 maart)

Vandaag in Publishr: wat wordt de impact van de Apple iPad op de e-readermarkt? ChangeWave verwacht meer dan een rimpel in het vreedzame oppervlak van de e-inktvijver. Verder: een lezenswaardig essay over ‘the case for books’ , de lancering van aggregatiesite Mediagazer en bij de BBC een fraai overzicht van de ontwikkeling van de internetpenetratie gedurende de afgelopen twaalf jaar. Tot slot een mooi artikel bij De Nieuwe Reporter over contentstrategie in de praktijk.

  • ‘The case for books’ is een recent verschenen boek van boekhistoricus Robert Darnton. In een lang essay op de website Truthdig bespreekt Steve Wasserman dit boek. Goed leesvoer voor het weekend!
  • ipad_usesWat wordt de impact van de Apple iPad op  de e-readermarkt? Onderzoek van ChangeWave in de VS toont aan dat 45 procent van de potentiële kopers van een e-reader na de lancering van de iPad met dit apparaat aan de slag gaat. De vraag of de populariteit samenhangt met de veelheid aan functionaliteiten van de iPad kan bevestigend worden beantwoord: de meerderheid van de ondervraagden in het onderzoek wil het apparaat vooral gebruiken voor websurfen en mail checken.
  • Maandag presenteerde TechMeme een nieuwe dochtersite: Mediagazer. Op basis van hetzelfde algoritme als de moedersite geeft Mediagazer een overzicht van de belangrijkste discussies over de media op het (Engelstalige) internet.
  • Hélène Schilder stelt op De Nieuwe Reporter vast dat steeds meer Amerikaanse redacties een nieuwe functie toevoegen: sociale-mediaredacteur. Grote kranten als The New York Times en de Chicago Tribune, lokale dagbladen en CNN hebben inmiddels zo’n redacteur. Die moet de rol van de krant of TV-zender op onder meer Twitter, Facebook en Digg vergroten.
  • De BBC levert een fraai overzicht van de internetpenetratie in de afgelopen twaalf jaar. Het web verspreidde zich als een olievlek: anno 2008 had alleen in delen van Afrika en Azië minder dan 5 procent van de bevolking toegang tot het internet.

Dit bericht verscheen eerder op Publishr – weblog en magazine voor uitgevers

1 reactie

Opgeslagen onder Blog, Contentstrategie, Online publishing

Een Reactie op “De impact van de iPad op de e-readermarkt (kruimels 10 maart)

  1. Wanneer je meer wilt weten over de toekomst van ereading kom je de 23e naar het 1e ereadingevent in de Benelux. Ik ben moderator van het B2B programma en mag daarom iedereen een korting van €30,- geven. Schrijf je in op http://www.ereadingevent.nl maar vergeet niet als kortingscode GEA in te vullen. Mooi programma met topsprekers in het B2C en B2B segment. Daarnaast is er een grote beursvloer (deze is overigens gratis toegankelijk). Tot de 23e!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s