The Virtual Revolution: BBC heeft het begrepen

Uitgevers kunnen alleen overleven als ze zichzelf opnieuw uitvinden en onderdeel worden van het internet. Dat betoogde Alan Rusbridger bijna twee weken geleden in een lezing. De hoofdredacteur van The Guardian beklemtoonde nog eens dat hij er niet over piekert om online lezers te laten betalen voor zijn krant. Voor de toekomst van de journalistiek is het nodig dat deze zich niet afwendt of afschermt van de conversatie door middel van paywalls of andere middelen.

Uitgeven anno 2010? ‘Weave yourself into the fabric of the web’ noemde Rusbridger dat eerder. Niet content ‘op het web plaatsen’, maar zorgen dat je content onderdeel van het web gaat uitmaken. De stelling van Rusbridger dat media onderdeel moeten worden van de nieuwe werkelijkheid van internet wordt deze weken onderstreept door de serie ‘The Virtual Revolution’ van de BBC. Iedere zaterdagavond (mis het niet! iPlayer werkt nog niet in Nederland) pakt men uit op BBC2. In de woorden van presentatrice Aleks Krotoski: ‘The story of the web, but also the story of how the web is remaking our world’. Men sprak met (ervarings-)deskundigen uiteenlopend van Chad Hurley (YouTube) tot Biz Stone en Evan Williams (Twitter) en van Tim Berners-Lee (bedenker van internet) tot acteur/presentator/comedian/gadgetfreak Stephen Fry, die een paar uitzonderlijk heldere stellingen formuleert over het digitale tijdperk:

http://www.bbc.co.uk/emp/external/player.swf

Practice what you preach

Tot zover weinig nieuws: vier uitzendingen, fraai gefilmd, goed ingevoerd en uiteraard met vele grote namen, zoals we dat gewend zijn van de BBC. Uit de website van de serie blijkt echter ook dat men heeft nagedacht over publiceren op internet. Op de sites toont men  embeddable filmpjes van veel van de interviews. Gebruikers worden uitgenodigd om aan de slag te gaan met  het filmmateriaal en het resultaat te uploaden naar YouTube. De overwegingen van de redactie deelt men op Twitter, in redactieblogs en in een ‘Making Of’. De 3D Documentary Explorer geeft iedereen de kans om diagonaal door uitzendingen te scrollen.

Afbeelding: Screenshot uit ‘The Virtual Revolution’: presentator Aleks Krotoski met Tim Berners-Lee in een Ghanees computerlokaal.

Dit bericht verscheen eerder op Publishr – weblog en magazine voor uitgevers

1 reactie

Opgeslagen onder Blog

Een Reactie op “The Virtual Revolution: BBC heeft het begrepen

  1. Erwin Blom schreef gisteren ook een mooie blogpost over dit crossmediale project, waarin men vanaf het begin gebruikers liet meepraten en inzage gaf in de eigen keuzes.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s