De derde geldstroom: uitgevers en hun wijnwinkel

Naast publicaties wordt er, vooral online, van alles verkocht in uitgeefland. Deze ‘derde geldstroom’ naast abonnementen en advertenties wordt voor uitgeverijen steeds belangrijker. Dat is te danken aan de toegenomen mogelijkheden van e-commerce, maar vooral aan de economische crisis die uitgevers noodzaakt om alternatieven te vinden voor hun slinkende advertentie-inkomsten. De retailomzet lijdt minder onder de recessie dan de advertentie-omzet.

Alexandra Jankovich deed onderzoek naar retailactiviteiten door uitgeverijen. Gistermiddag presenteerde zij de resultaten tijdens het Immovator Crossmedia Café in Hilversum. Haar verhaal bood een gemengd beeld van retailing in uitgeefland. Veel spelers in de markt ontplooien ondanks een groot bereik nauwelijks retailactiviteiten. Dit geldt voor pure online partijen als NU.nl en GeenStijl, maar ook voor een krant als Het Parool. In tijdschriftenland is het verkopen van producten naast de uitgaven nog lang niet overal doorgedrongen. Andere uitgevers zijn gestopt met hun online winkel omdat het rendement niet opwoog tegen de de investering; dit geldt bijvoorbeeld voor de bladen van Sanoma.

Retailactiviteiten uitgevers (afbeelding van Immovator.nl)

Succesverhalen retail door uitgevers

Er zijn ook succesverhalen: waar kranten gemiddeld 2 tot 5 procent van hun omzet boeken uit retailactiviteiten, heeft men bij Readers’ Digest de rollen volledig omgedraaid: 80 procent van de omzet van deze publicatie is afkomstig uit de retailactiviteiten. Bij NRC media timmert men flink aan de weg; naast de eigen webwinkel NRC Lux heeft men ook een aantal white label-webwinkels opgezet (waaronder One Day Only). Uitgever Gert-Jan Oelderik, die overigens niet kwijt wilde hoeveel NRC Media binnenhaalt met de boeken, wijn, reizen en andere producten binnenhaalt, kondigde aan dat er zeker nog nieuwe webwinkels zullen volgen. NRC Lux heeft inmiddels een vaste plaats verworven als adverteerder in de eigen kranten, met bijbehorende garanties: het zijn niet alleen stoppers die hiervoor worden gebruikt.

Journalistieke onafhankelijkheid

Haans, Oelderik en Jankovich in gesprek (afbeelding van Immovator)Rob Haans van De Volkskrant vond in zijn mede-panellid Oelderik geen medestander toen hij uitlegde dat de filmrecensent van De Volkskrant meewerkt aan het samenstellen van een dvd-box en de wijnschrijver advies geeft bij het samenstellen van een wijnenpakket. De Volkskrant beschouwt een link tussen redactie en commercie pas als een probleem wanneer de journalistieke onafhankelijkheid in het geding komt. Bij de NRC-kranten komt de redactie er niet aan te pas wanneer artikelen worden aangeboden.

Dit bericht verscheen eerder op Publishr – weblog en magazine voor uitgevers

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blog, Congres

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s