Chris Thorpe (The Guardian): Sluit developers niet op in de kelder

Voor mij was de aanwezigheid van Chris Thorpe het hoogtepunt van ‘Show me the money’. Al eerder was me opgevallen hoe de Britse krant The Guardian werkt aan een lange-termijnvisie die afwijkt van allerlei Murdochiaanse ontwikkelingen. Ook in de zaal ging een zucht van verlichting op, blijkens Twitter. Eindelijk een krant waar de sense of urgency is omgezet in een heldere visie. Tegelijkertijd benadrukten sommigen dat The Guardian een verliesgevende onderneming is.

show me the money logohttp://vimeo.com/moogaloop.swf?clip_id=8150670&server=vimeo.com&show_title=1&show_byline=1&show_portrait=0&color=&fullscreen=1

In het interview dat ik voorafgaand aan zijn lezing met hem hield, gaf Thorpe overigens toe dat het winstgevend maken van de online activiteiten niet het belangrijkste doel van The Guardian is. Dat plaatst The Guardian op een ander speelveld dan bijvoorbeeld The Sun en The Times: het is eigenaar The Scott Trust (doelstelling ‘to promote liberal journalism and freedom of the press’) aan wie verantwoording moet worden afgelegd, niet een (groot-)aandeelhouder als Rupert Murdoch.

Open Platform: slimme advertenties

thorpeToch spoelt het geld niet door de gangen bij The Guardian, in tegendeel: dankzij goedkoop en efficiënt werken produceert men prachtige producten tegen minimale kosten. Met het veelgeroemde Open Platform wil men op termijn flink geld verdienen, met name door het leveren van advertenties bij de content die via de API verspreid wordt door geselecteerde partners. De Guardian-content is daarvoor voldoende uniek, meent Thorpe. De liberale koers van de krant geeft veel content een eigen gezicht. De advertentiemodellen die men ontwikkelt, maken gebruik van wat men weet van de gebruikers online. De API wordt in veel gevallen gebruikt door partners wier gebruikers demografisch en qua intentie sterk op elkaar lijken. Een voorbeeld is de voetbalcommunity waarmee The Guardian inmiddels samenwerkt. Een zelfde model gaat op voor de website My Eco DNA, waarop het Green Ad Network wordt geïmplementeerd.

Software developers

“Developers can be the agents of change. Stop locking them away in the basement”, aldus Thorpe. Dat je software developers niet moet opsluiten in de kelder, was al eerder op de dag gezegd, ik meen door Erik Huggers. Een opvallende stellingname als je bedenkt hoezeer de discussie over verdienen met online content in Nederland gedomineerd wordt door journalisten. De bullshitfactor  (excusez-le-mot) van veel discussies stijgt daardoor aanzienlijk. Sowieso is er altijd meer kennis buitenshuis dan binnenshuis, maar ook in het algemeen zijn software developers met begrip van de markt onmisbaar voor snelle en pragmatische oplossingen. Dat bewijst ook Chris Thorpe die verscheidene voorbeelden uit zijn mouw schudde van succesvolle toepassingen die hij in enkele dagen had gebouwd. En de toepassingen van de Open API tonen aan dat een contentleverancier wel gek zou zijn om geen gebruik te maken van de kennis en inzichten van externe ontwikkelaars.

3 reacties

Opgeslagen onder Blog, Congres

3 Reacties op “Chris Thorpe (The Guardian): Sluit developers niet op in de kelder

  1. Pingback: ‘Show Me The Money’: de perfecte balans tussen content, netwerken, sfeer en tijd « LUIT Consultancy

  2. Voor de volledig opname van de keynote van Chris Thorpe.
    Fascinerende man, die Chris Thorpe.

  3. Pingback: Alan Rusbridger (The Guardian): Content afschermen is dood in de pot | Publishr

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s