Crossmediastrategie: alles wat je doet, komt door jezelf

In Mediaplaza vond vandaag het seminar ‘Crossmediaal in 2010’ plaats. Onder voorzitterschap van Peter Luit (check zijn berichten op Publishr) kwamen diverse sprekers aan het woord over ontwikkelingen in media- en uitgeefland. Uiteraard kwamen online verdienmodellen aan bod en werd de discussie over betalen voor online content gevoerd.

Ik was aanwezig bij het grootste deel van de plenaire ochtendsessie, waarin de twee beste presentaties qua insteek lijnrecht tegenover elkaar stonden: Hille van der Kaa hield een vrij theoretisch betoog over scenario’s voor de toekomst van de (print-)media en Oscar Kneppers gaf een zeer praktische toelichting van de groei van ‘zijn’ titel Bright in de afgelopen 5 jaar.

Hille van der Kaa: van strategie naar praktijk

vormers hervormersSamen met Richard Janssen schreef Hille van der Kaa het boekje ‘Vormers en hervormers’. Het is een toekomstbeeld voor printmedia met strategische scenario’s en implicaties dat werd opgesteld in opdracht van het Bedrijfsfonds voor de pers. Het is kiezen geblazen tussen scenario’s, aldus Van der Kaa. Veel ontwikkelingen voor de mediasector zijn helder waar te nemen, maar de twee onzekere factoren zijn enerzijds de snelheid waarmee technologische innovaties voor het redactieproces zich zullen doorzetten en anderzijds de convergentie van media naar een beperkt aantal ‘devices’.  Dit vereist een keuze: de markt vormen een grote gok doen (bijvoorbeeld via overnames)? Aanpassen via een no-regret-strategie? Alle opties openhouden? De neiging om de gang van zaken te wijten aan de economische tegenwind of de situatie in de markt is niet te rechtvaardigen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de weg die je inslaat. In de woorden van Hille van der Kaa: “Alles wat je doet, komt door jezelf.”. Zie hieronder haar presentatie, en check vooral de ‘niet te missen trends’ vanaf slide 18.

Oscar Kneppers: Let’s try it

Oscar Kneppers was aangekondigd als de man die over de rock ’n roll van crossmedia zou komen praten. Qua presentatie rockte hij in ieder geval het meest van alle sprekers: het was een fraai vormgegeven slideshow waarin de ervaringen van Kneppers met vijf jaar Bright aan de orde kwamen, inclusief het filmpje dat hem en Erwin van der Zande inspireerde bij het maken van het alleerste Bright Magazine.
BrightBehalve Kneppers’ mantra ‘Let’s try it’ zijn me twee dingen bijgebleven uit de presentatie:

  • Print is een heel goed medium om een crossmediale uitgave mee te beginnen. Immers:
  1. Het zegt ‘This is me’
  2. Het zorgt voor honger naar meer bij de consument
  3. Het is een goede basis  voor andere kanalen
  4. Het is een goede eerste stap in de relatie met de doelgroep
  5. Het zorgt voor een goed DNA (ook qua vormgeving) voor het ontwikkelen van een website.
  • Syndicatie levert niet altijd meteen geld op, het is wel heel goed voor het ontwikkelen van een merk. Grijp alle mogelijkheden! Dat is de boodschap. Zo werkte Bright al samen met (wijlen) DAG, de VPRO, met BNR, BNN, MSN.be en nog meer mediapartners.

Overige sprekers: Marieke van der Donk en Erik Stevens

Marieke van der Donk (PwC) praatte de aanwezigen bij over trends en cijfers zoals die staan opgetekend in haar rapport Dutch Entertainment & Media Outlook 2009-2013. En passant kwam zij te spreken over e-books. In 2009 zijn er 3 miljoen verkocht, maar in 2013 zal dit aantal gestegen zijn tot 27 miljoen per jaar. Toch gaat dit niet ten koste van papieren boeken, verwacht PwC. De ervaringen in de VS met de Kindle van Amazon laten zien dat het e-book geen substituut is, maar zorgt voor marktvergroting.

Erik Stevens van Phaff & Partners hield een betoog onder de titel ‘Hoe verdien je toch geld op internet’. Zijn hoofdboodschap naar eigen zeggen: Staar je niet blind op adverteren. Ook Stevens stelt vast dat de verschillende vormen van adverteren voor veel uitgevers niet voldoende oplevert om hun content rendabel op de markt te zetten. Zonder overigens boter bij de vis te geven, noemde Stevens een aantal voorbeelden van diversificatie, zoals kranten die ‘branchevreemde’ opbrengsten gaan genereren.

2 reacties

Opgeslagen onder Blog, Congres

2 Reacties op “Crossmediastrategie: alles wat je doet, komt door jezelf

  1. Pingback: ‘Crossmediaal in 2010′ succesvol Syntens seminar « LUIT Consultancy

  2. Pingback: CMBO blog » Blog archief » ‘Crossmediaal in 2010′ succesvol Syntens seminar

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s