Customer media: 7 bereikbare doelen met goede online content

Iedereen is uitgever op internet. Althans, iedereen die wil, kan het worden. Dat heeft gevolgen voor de manier waarop merken hun marketing organiseren. Customer media spelen daarin een belangrijke rol. De kracht van goede content voor customer media wordt marketeers in toenemende mate duidelijk. Dat bleek ook vorige week tijdens het Customer Media Congres in Haarlem. Verscheidene voorbeelden passeerden de revue: merken (vooral in de VS overigens) die met een eigen contentstrategie bereiken dat klanten zich vrijwillig aanmelden voor updates en feedback geven over producten.

Wat wil je bereiken met je online content? Over die vraag schreef Mark Nagurski onlangs een zinvol bericht op zijn weblog Own Media. Hij geeft zeven zakelijke doelen die je kunt bereiken met web content – en hoe je een eerste stap kunt zetten.

1. Zorg dat je gevonden wordt

Optimalisatie voor zoekmachines is een taak die allereerst bij redacties ligt. Zoekmachines houden van goede content. De rankings worden beter wanneer je schrijft  met relevante zoektermen in het achterhoofd. Regelmatige updates werken beter dan statische content, dus start een weblog! Ook ‘inbound linking’, het verwerven van veel links naar je website (een zeer belangrijke factor voor de score in zoekmachines), kan alleen als er goede content is om naar te linken.

2. Zet social media in.

Social media steunen op één belangrijke pijler: conversatie. Als je je verbindt (bijvoorbeeld via Twitter en social networks) met je doelgroep, regelmatig updates publiceert en ervoor zorgt dat deze makkelijk op te pikken zijn (sterke titels! toplijstjes!), maak je het de community makkelijk om je content toe te voegen aan de conversatie.

3. Zorg dat bezoekers terugkeren

Een terugkerende bezoeker is een potentiële klant. Door goede en/of vermakelijke content zorg je ervoor dat bezoekers terugkeren. Het inzetten van RSS, een e-mailnieuwsbrief of Twitter werkt overigens ook prima. Terugkerende bezoekers geven je een kans om een relatie op te bouwen met jezelf en met je merk. Zo zet je de eerste stap op weg naar een klantrelatie.

4. Laat je expertise zien

Kennis vergaren is belangrijk, maar hoe laat je merken dat je het in huis hebt? Online content kan een grote rol spelen bij het profileren van jezelf of je merk als kennispartner voor de doelgroep. Een weblog, een e-mailnieuwsbrief, product sheets of whitepapers zijn hierbij belangrijke instrumenten.

5. Onderscheid je van de rest

Op standaardwebsites blijkt telkens weer dat design prevaleert boven content. Hoeveel expertise je dan ook hebt, het komt er niet uit. ‘Putting content first’ is een belangrijke stap om je te onderscheiden van veel andere online spelers, evenals het gebruikmaken van de voortdurend opduikende nieuwe online mediaformats. Ook een persoonlijke benadering doet wonderen: geef je medium een gezicht.

6. Communiceer effectiever

Het gebruiken van de juiste communicatiemiddelen om je boodschap te brengen lijkt een open deur, maar is dat niet. Sommige ideeën kunnen nu eenmaal beter visueel gepresenteerd worden dan in tekst. Andere ideeën hebben video, grafieken of een geluidsopname nodig. Kies communicatiemiddelen op basis van de vraag hoe goed ze geschikt zijn voor de boodschap.

7. Creëer nieuwe inkomstenbronnen

Last but not least: je kunt ook direct geld verdienen met online content. Online cursussen (webinars), premium content voor abonnees, publicaties voor een bepaalde niche, allemaal voorbeelden van online content waarvoor betaald wordt. Naarmate de penetratie van mobiel internet toeneemt, zullen de kansen voor betaalde content daar groter worden. Experimenteren met businessmodellen loont!

Foto: Downing Street via Flickr (cc)

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blog, Contentstrategie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s