iPhone beïnvloedt het speelveld voor online content

Een nieuw relevant feit in de lange discussie over de vraag of nieuwsconsumenten bereid zijn om te betalen voor online content wordt deze week aangeleverd vanuit een nieuw rapport van Olswang. Uit de Convergence Survey blijkt dat innovatieve devices als de iPhone een katalysator van consumentengedrag zijn. De iPhone beïnvloedt het speelveld: gebruikers van een iPhone zijn fanatiekere nieuwsconsumenten en bovendien gewend aan het doen van kleine betalingen via hun telefoon. Dat maakt hen een ideaal doelwit voor betaalde online content.

coverDe verschillen tussen iPhone-gebruikers en de gehele ondervraagde populatie (1.500 Britten van 13 jaar en ouder) zijn aanzienlijk. Het platform blijkt zeer geschikt voor hedendaagse vormen van mediaconsumptie: on-demand-televisie op het mobiele device  wordt gebruikt door 19 procent van de iPhone-bezitters tegenover 3 procent van alle ondervraagden. In de toekomst wil 37 procent van de iPhone-bezitters aan de slag met mobiele on-demand-televisie tegenover 11 procent van het totaal.

Copyright Olswang Convergence Survey

Waarvoor wil men betalen?

Films blijken de lijst aan te voeren van online contentsoorten waarvoor consumenten willen betalen. Van de ondervraagden wil 58 procent betalen voor een film die juist is uitgekomen in de bioscoop, 52 procent wil betalen voor een film die voorlopig niet op dvd wordt uitgebracht en 40 procent wil betalen voor een film die al beschikbaar is als dvd. Ook hier steken iPhone-bezitters positief af tegen de rest van de populatie; de genoemde cijfers stijgen bij deze groep naar respectievelijk 73 procent, 67 procent en 54 procent.

Kranten

Voor kranten is het plaatje minder rooskleurig: 19 procent van de volwassen respondenten (en toch nog 30 procent van de iPhone-bezitters spreekt de bereidheid uit om micropayments of een ander soort vergoedingen te betalen voor krantenartikelen en –columns.

Foto: STML via Flickr (cc)

1 reactie

Opgeslagen onder Blog, Contentstrategie

Een Reactie op “iPhone beïnvloedt het speelveld voor online content

  1. Ik ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen mbt schriftelijke cursussen. Als je deze ook digitaal kan aanschaffen, wat is een consument dan bereid om te betalen? Je betaald bij een cursus namelijk om de kennis en niet om de vorm (papier of digitaal) maar hoe is die beleving bij de consument? Zijn ze bereid om hier net zoveel voor te betalen. Ik denk van niet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s