Unieke, actuele en ‘convenient’ content verleidt nieuwsconsument tot betalen

Eerder besteedde ik aandacht aan het rapport van Forrester over multichannel subscription models. De hoofdconclusie in dit rapport is dat uitgevers van nieuws, als zij heelhuids door de huidige marktontwikkelingen willen komen, een mix van verdienmodellen moeten kiezen. Deze week publiceerde de Boston Consulting Group eveneens een rapport: Willingness to pay for news online, waarin men betoogt dat mediabedrijven de effecten van de afname van advertenties kunnen opvangen – door geld te gaan vragen voor hun online nieuws. Een steun in de rug dus voor de controversiële keuzes van Rupert Murdoch.

cover BCGHet rapport van de BCG is gebaseerd op onderzoek onder ruim 5.000 mensen in negen landen: de VS, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Frankrijk, Spanje, Australië, Noorwegen en Finland. Deelnemers beantwoordden zestien vragen over hun voorkeur voor nieuwsbronnen, voorkeur voor online nieuwsonderwerpen, hun ‘bestedingsbereidheid’ bij online nieuws en hun voorkeur voor formats en ‘devices’.

Italianen betalen vaker en meer

De verschillen tussen de ondervraagden in de verschillende landen zijn aanzienlijk: zo is in Italië een veel groter deel van de ondervraagden bereid om te betalen voor online nieuws dan bijvoorbeeld in de VS of Australië. Men is ook bereid om meer te betalen (7 dollar per maand in Italië tegenover 3 dollar in de VS en Australië); wellicht heeft dit te maken met het relatief grote aandeel van de Italianen (45 procent) die momenteel al betalen voor online nieuws.

Murdoch op het goede spoor?

De onderzoekers stellen vast dat consumenten wel degelijk voor ‘meaningful content’ willen betalen. Niet veel, maar voldoende om de daling van advertentie-inkomsten gedurende enige tijd te dempen. Wat bedoelt men met ‘meaningful content’? Die vraag wordt beantwoord in het onderzoek:

  1. Unieke content (lokaal nieuws, onderzoeksjournalistiek en diepgaande reportages) scoort hoog
  2. De tijdigheid van de berichtgeving is belangrijk: hoe actueler, hoe beter
  3. Gemak (convenience) speelt ook een belangrijke rol, zo blijkt uit de betaalbereidheid van consumenten voor nieuwsarchieven en gepersonaliseerde feeds van nieuwsberichten uit verschillende bronnen.

Waarvoor wil men niet betalen?

Showbizznieuws, sportnieuws, rubrieksadvertenties en – verrassend – zakelijk en financieel nieuws behoren tot de categorieën waarvoor consumenten het minste geld willen neerleggen.

Voorkeur voor formats en ‘devices’

devices for online news

Foto: Remon Rijper via Flickr (cc)

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blog, Contentstrategie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s