Denken in communities vraagt om nieuw marketingparadigma

Zakelijke online communities nemen nog steeds toe in belang, zo blijkt uit de editie 2009 van de jaarlijkse Tribalization of Business Study van Deloitte. In het rapport benadrukt 94 procent van de ondervraagden dat zij de investeringen in online communities en andere social media tools op hetzelfde of een hoger peil willen houden. Communities kunnen een bedrijf  immers weer sociaal maken door conversaties te volgen en ‘collective wisdom’ van werknemers of klanten in beeld te krijgen.

Download 'Tribalization of Business'Marketingparadigma verandert

De onderzoekers stellen vast dat bedrijven de online communities daadwerkelijk inzetten om in contact te komen en te blijven met klanten, partners en werknemers. Dat levert ideeën op en werkt mee aan brand building. Toch blijven organisaties ook worstelen om het potentieel van social media volledig te benutten. De take-away van het rapport is dat dit dichterbij komt naarmate bedrijven hun marketingparadigma veranderen: van market naar tribe, van channel naar network, van company-centric naar customer-centric.

Potentieel van online communities

De auteurs beschouwen de aanhoudende aandacht voor online communities – ook in economisch zware tijden – als signaal dat het potentieel van online communities steeds beter wordt ingezien. Een online community bezorgt een bedrijf een ‘rafelrand’: men communiceert met werknemers, klanten, partners en de bredere zakelijke context op een plaats die niet (volledig) door het bedrijf kan worden gecontroleerd.

Doelen van online communities

De doelen van de onderzochte communities zijn mond-tot-mondreclame (genoemd door 38 procent van de ondervraagden), loyaliteit van klanten (34 procent), brand awareness (30 procent), het genereren van ideeën (29 procent) en het op hoger peil brengen van de klantenservice (23 procent).  Toch blijft marketing de primaire ‘driver’ van communities. Dat resulteert in een kloof tussen de doelen van de communities en de toepassing ervan binnen bedrijven als geheel.

http://static.slidesharecdn.com/swf/ssplayer2.swf?doc=tribalizationofbusiness2009webinar-091015153647-phpapp01&stripped_title=tribalization-of-business-2009-webinar-2235701

Lurkers en ambassadeurs

De onderzoekers stellen vast dat het gebruik van communities door bedrijven gaandeweg volwassener wordt. Zo heeft men in toenemende mate aandacht voor de niet-actieve gebruikers (‘lurkers’) in communities. Bijna een derde (32 procent) doet inmiddels moeite om deze grote groep in beeld te krijgen. Ook komt er steeds meer aandacht voor de ambassadeursfunctie die leden in een community vervullen. Wie actief is in de community, kan inmiddels bij 20 procent van de ondervraagden rekenen op een voorkeursbehandeling. Tot slot maken steeds meer bedrijven personeel vrij om zich bezig te houden met het management van de online communities. 39 procent van de respondenten antwoordt dat meer full-time personeel hiermee aan de slag is.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s