Forrester: multichannel subscription models zijn de toekomst

Onderzoeksbureau Forrester voegt weer een hoofdstuk toe aan de lange discussie over al of niet betalen voor online nieuwscontent. Forrester bespeurt een groeiende vastbeslotenheid om prijskaartjes aan content te gaan hangen. Volgens eerder onderzoek overweegt 60 procent van de krantenuitgevers deze optie. Overigens biedt 90 procent nu nog alles gratis aan.

Bij consumenten bestaan geheel andere overwegingen, zo blijkt uit een nieuw rapport van Forrester. De onderzoekers stellen vast dat 80 procent van de consumenten niet meer de moeite zou nemen om online nieuwscontent te lezen als dit niet meer gratis zou zijn. De groep die wil betalen, heeft uiteenlopende ideeën over de manier waarop.

Multichannel Subscription Models

Keuze aanbieden

Het gehele onderzoeksrapport is verkrijgbaar voor 499 dollar. In het blogbericht dat Sarah Rotman Epps eraan wijdt, wordt nog de nadruk gelegd op drie conclusies:

  1. Micropayments (betalen per artikel) zijn slechts voor een heel klein deel (3 procent) een optie. De overige ondervraagden die bereid zijn om te betalen voor online content, heeft voorkeur voor abonneemodellen.
  2. ‘Op meerdere borden schaken’ door middel van een gedifferentieerde prijsstrategie is noodzakelijk. Een slimme uitgever combineert gratis, advertentie-ondersteunde content met single-channel subscriptions,  multichannel subscriptions en micropayments.
  3. Gevraagd waartoe consumenten hun toevlucht zouden nemen wanneer het printkanaal zou verdwijnen, antwoordt 37 procent van de ondervraagden dat een website de voorkeur geniet. Mobiele apparaten zoals telefoons (14 procent), laptops en netbooks (11 procent) of e-readers (3 procent) volgen op enige afstand. Een niet te verwaarlozen groep van 10 procent heeft voorkeur voor de ouderwetse pdf via e-mail.

3 reacties

Opgeslagen onder Blog, Online publishing

3 Reacties op “Forrester: multichannel subscription models zijn de toekomst

  1. Aanstaande vrijdag mag ik op TEDx mijn visie vertellen op een nieuw businessmodel voor de krant, wat hier goed op aansluit:

  2. Pingback: Unieke, actuele en ‘convenient’ nieuwscontent verleidt tot betalen | Publishr

  3. Pingback: Freemium als slimme paywall | Publishr

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s