Twitter steeds populairder voor status updates

Twitter en andere media waarmee mensen kunnen laten weten wat ze doen en informatie over vrienden kunnen vinden, zijn het afgelopen jaar zeer snel gegroeid. In december 2008 deed nog 11 procent van de Amerikaanse internetters dit. Eind 2009 gebruikt 19 procent van hen een dienst voor ‘status updating’.


De groei wordt vooral veroorzaakt door gebruikers van sociale netwerksites, mensen die mobiel internetten en mensen jonger dan 44 jaar. Dit meldt Pew Internet in de rapportage Twitter and Status Updating, Fall 2009.

Demografie

Vrouwen zijn in de meerderheid wanneer het gaat om het online updaten van de ‘huidige status’. Van de mannen is 17 procent hierin actief, tegenover 21 procent van de vrouwen. Ook valt op dat zwarte Amerikanen hier het meest gebruik van maken; 26 procent van hen is actief, tegenover 19 procent van de witte en 18 procent van de Hispanic bevolking. De allergrootste groep gebruikers is die van 18 tot 29-jarigen. Een derde van hen laat regelmatig online een berichtje achter voor anderen om hun te laten weten wat er gaande is. De hoogte van het inkomen doet niet terzake; het percentage schommelt in alle inkomensgroepen rond de 20 procent. Ook is het opleidingsniveau niet significant van invloed, al is er een klein verschil tussen mensen die wel en niet ooit op een college hebben gezeten.

Sociale netwerken

Sociale netwerken verschaffen ook vaak mogelijkheden om statusupdates door te geven. Ook is het mogelijk om dit telefonisch te doen. Deze sociale netwerksites blijven nog altijd veel populairder dan Twitter, maar de grootste groei lijkt er uit te zijn. Het aantal mensen met een profiel op een sociale netwerksite nam met 1 procentpunt toe naar 47 procent. Het percentage Twitteraars steeg, zoals eerder gemeld, van 11 naar 19 procent in een jaar tijd.

Mobiel internet

In september 2009 had 54 procent van de Amerikanen de beschikking over draadloos internet via een laptop, mobiele telefoon of ander middel. Van hen gebruikte 25 procent Twitter, of een andere statusupdateservice. In december 2008 was dit percentage nog 14 procent. Ter vergelijking: onder mensen die alleen beschikking hebben over niet-draadloos internet steeg het percentage statusupdaters van 6 naar 8 procent. Toch is het delen van informatie met anderen online niet de hoofdreden dat mensen met mobiele telefoons hun internetverbinding waarderen. Slechts 17 procent noemt dit heel belangrijk. De meest genoemde reden (50 procent noemt deze heel belangrijk) is het in contact blijven met vrienden, gevolgd door snelle toegang tot informatie (46 procent).

Aantal online apparaten

Hoe meer apparaten met een internetverbinding iemand bezit, des de groter wordt de kans dat deze persoon Twittert. Van de mensen die één apparaat bezitten waarmee ze online kunnen, Twittert 10 procent. Dit percentage loopt bijna evenredig op, naarmate er meer apparaten in bezit zijn. 19 procent van de mensen met twee apparaten Twittert, 28 procent van de bezitters van drie toestellen en 39 procent van de mensen met vier stuks online machinerie.

e-Vergrijzing

De gemiddelde Twitteraar is 31 jaar oud, dit getal is al jaren stabiel. De mediaanleeftijd van MySpace is ten opzichte van een jaar geleden gezakt van 27 naar 26. Ook LinkedIn verjongde: van 40 daalde de mediaan naar 39. Alleen Facebook, ’s werelds grootste sociale netwerksite is ‘ouder’ geworden. In mei 2008 was de mediaan nog 26. Sindsdien lijken alle oma’s van Amerika zich aangemeld te hebben: de gemiddelde leeftijd schoot zeven jaar omhoog, naar 33 jaar.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s