Onderzoeksjournalistiek in het internettijdperk

In een interessant artikel voor ‘What Matters’ van McKinsey gaat Paul Steiger in op de strategie van zijn werkgever ProPublica, ‘an independent, non-profit newsroom that produces investigative journalism in the public interest’. Op Amerikaanse krantenredacties heeft een kaalslag plaatsgevonden (26.000 ontslagen sinds begin 2008) en daarvan maakt ProPublica gebruik. En met resultaat: in juli publiceerde de Los Angeles Times een uitgebreid onderzoeksjournalistiek artikel van ProPublica dat inmiddels leidde tot ontslagen door gouverneur Schwarzenegger.

uitgeven wereldwijdDe zegen van het internet is voor veel nieuwsmedia tot nu toe een vloek gebleken. De voordelen, snelheid, toegankelijkheid van informatie en oneindig veel opinies, heeft men vaak niet uitgebuit. En uiteraard, het web biedt ruimte aan duizenden slecht geïnformeerde of gewoonweg kwaadaardige bronnen. Toch zullen sommige kranten de paradigmaverandering overleven en, gebruikmakend van hun reputatie en gezag, een waakhond van de democratie blijven. Maar ook gezaghebbende weblogs en opiniebladen kunnen op deze trein springen, betoogt Steiger. ProPublica werkt voor iedereen.

Een mooi voorbeeld voor wiebelige Nederlandse media die iets willen met online onderzoeksjournalistiek.

logo propublica

Een mooi voorbeeld voor Nederlandse media die innovatief willen voortbouwen op hun onderzoeksjournalistieke geschiedenis?

1 reactie

Opgeslagen onder Blog

Een Reactie op “Onderzoeksjournalistiek in het internettijdperk

  1. Pingback: Carolyn Maloney: de Elco Brinkman van Washington DC | Publishr

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s