Vijf tips voor meer inkomende links op uw website

Inkomende links zijn cruciaal voor de beoordeling van uw website voor zoekmachines. Voor Google zijn inkomende links net stemmen: iemand neemt de moeite om naar een pagina te linken, dus moet deze wel de moeite waard zijn. Op weblogs heeft men hiervan in de afgelopen jaren succesvol gebruik van gemaakt, maar de traditionele media hebben nog steeds een aanzienlijk lezersaandeel, ook online.

Hoe kunnen deze media online een flinke boost aan hun inkomende links geven? Door zich te realiseren dat ze niet op een eiland zitten. Ga linken en zorg dat er naar je website gelinkt wordt! Dat is de hoofdstelling van Jonathan Bailey van het journalisteninstituut European Journalism Centre. Zijn vijf tips op een rijtje:

1. Schrijf goede content

Hoe beter uw stukken geschreven zijn en hoe origineler de teksten, hoe meer links deze zullen aantrekken. Een eigen gezichtspunt of een nieuw perspectief heeft altijd meer aantrekkingskracht dan een gekopieerd persbericht. Google kan u hierbij helpen. Het optimaliseren van een tekst voor Google is geen hokus-pokus maar iets wat een redacteur zonder veel moeite kan leren. Bottomline van ‘schrijven voor Google’ immers is dat de zoekmachine ongelooflijk veel moeite doet om een menselijke zoeker te imiteren.

sociale links2. Plaats ‘sociale links’

Plaats onder ieder bericht ‘sociale links’. Veel netwerken en sociale-nieuwssites bieden de mogelijkheid om uw bericht met een klik op een speciale knop direct toe te voegen aan hun site of netwerk. Voorbeelden in het Nederlandse taalgebied zijn NUjij, eKudos en Symbaloo. En vergeet vooral Twitter niet.

3. Houd je links stabiel

Ieder bericht heeft een eigen adres, vaak opgebouwd volgens een logische structuur. Verander NOOIT die structuur of bied in ieder geval redirects (in SEO-jargon een ‘301’) aan wanneer een website volledig vernieuwd wordt. Als een link na enige tijd niet meer werkt, schiet je jezelf ongelooflijk in de voet; het Algemeen Dagblad is hiermee recentelijk flink de mist ingegaan.

4. Wat openbaar is, moet een tijdje openbaar blijven

Profiteren van ‘eens gelinkt, blijft gelinkt’ kan alleen als een artikel niet na een bepaalde tijd in een (betaald) archief verdwijnt. Slechts een miniem deel van uw bezoekers zal bereid zijn om zich te registreren en eventueel te betalen.  Bailey raadt uitgevers aan om op z’n vroegst pas na enkele maanden over te gaan tot afschermen van de content.

5. Geef links terug

Veel weblogs gebruiken een systeem van trackbacks en pingbacks. Hiermee krijgt de oorspronkelijke weblog een vermelding wanneer daarheen gelinkt wordt. Op websites van nieuwsmedia behoort dit meestal niet tot de mogelijkheden, maar verwijzingen naar de laatste vijf of tien inkomende links kan geen kwaad. Bijkomend voordeel is dat lezers een beeld krijgen van de discussie over uw content – zonder uw site te hoeven verlaten.

Afbeelding: splorp via Flickr (cc)

2 reacties

Opgeslagen onder Blog, SEO

2 Reacties op “Vijf tips voor meer inkomende links op uw website

  1. Pingback: FBI Design » Het belang van gelinkt worden

  2. Pingback: Simon & Schuster: reflexen van de monopolist van gisteren | Publishr

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s