Landingpagina’s: van een bezoeker een klant maken

De beste presentaties zijn doordacht qua structuur, inhoudelijk de moeite waard en worden met enthousiasme gebracht. Gisteren hoorde ik weer eens zo’n presentatie: Rob Steenbrink van MaxLead leidde op de Vakdag Multichannel DM een volle zaal in het Rotterdamse Maasgebouw langs een aantal best practices voor het opzetten van landingpagina’s.

Steenbrink had een goed verhaal met een combinatie van gezond verstand, opvattingen en ervaring. Het was niet de eerste keer dat hij deze presentatie hield, maar dat ging niet ten koste van de kwaliteit. Integendeel.

steenbrink DMTesten

Het effect van een geoptimaliseerde landingpagina is door middel van testen uitstekend aan te tonen. Landingpagina’s zijn niet bedoeld om veel bezoek te trekken, maar om de conversie te maximaliseren. Een bezoeker van uw website besteedt weinig tijd en scant slechts oppervlakkig de tekst op een pagina. Tekst is weliswaar noodzakelijk, maar: hoe minder, hoe beter.

Nieuwe inzichten
Steenbrinks verhaal leverde mij diverse nieuwe inzichten op:

  • Een standaard header/menubalk op een landingpagina is goed. Het biedt de klant weliswaar een ‘ontsnappingsmogelijkheid’, weg van de call to action, maar verhoogt het vertrouwen.
  • Vertrouwen kweek je ook wanneer je een telefoonnummer vermeldt op de landingpagina. Geen 088-nummer, maar gewoon een lokaal netnummer. Dit verhoogt de conversie van de landingpagina en levert bovendien een extra sales opportunity op in de vorm van telefoongesprekken.
  • Een landingpagina is nooit optimaal in de eerste versie. Testen, testen en nog meer testen is dus het devies om de conversie te optimaliseren. En handhaaf alleen de best presterende landingspagina.
  • Een actiegerichte ondertitel bij een afbeelding verhoogt de conversie. Bezoekers zijn immers gewend om na de afbeelding de ondertitel te lezen.

(Foto: TopTechWriter.US via Flickr (cc))

2 reacties

Opgeslagen onder Blog

2 Reacties op “Landingpagina’s: van een bezoeker een klant maken

  1. Update: inmiddels heeft men bij de vakdag DM vrijwel alle presentaties online staan: kijk op http://www.vakdagdm.nl/presentaties-2009

  2. De organisatie van de Vakdag Multichannel DM heeft alle presentaties verzameld op deze pagina: http://www.vakdagdm.nl/presentaties-2009

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s