Zes tips voor een groter publiek op je weblog

Een blog volschrijven is niet zo moeilijk, maar hoe zorg je dat je gelezen wordt? Dat is in de bijna eenjarige geschiedenis van Publishr voortdurend een belangrijke vraag geweest. De content wordt gepubliceerd via RSS, via e-mailnieuwsbrieven, via Twitter en uiteraard laten we zo vaak mogelijk het woord ‘Publishr’ vallen in onze contacten. Maar wat werkt nu echt? Zes best practices op basis van de meest populaire berichten van Publishr.

1. Wees actueel en relevant

De best gelezen berichten op Publishr gaan over de wetgeving met betrekking tot e-mailnieuwsbrieven. Publishr trok vooral via Google duizenden bezoekers die zoekcombinaties gebruikten als ‘nieuwe wetgeving e-mail’ en ‘regels e-mailcommunicatie’. De gemiddelde ‘time on page’ van deze bezoekers was twee keer zo lang als het gemiddelde over de hele website.

2. Zorg dat je gelinkt wordt op GeenStijl

Anders geformuleerd: een link op een populaire website werkt. Samen met De Volkskrant, NU.nl en nog enkele sites behoort GeenStijl tot de top traffic trekkers van Nederland. De link van een reaguurder naar een bericht over de nieuwe website van het Algemeen Dagblad die per abuis al live was, leverde Publishr honderden bezoekers op.

3. Optimaliseer je ‘about’-pagina

De statische pagina’s van Publishr (Over Publishr en Bloggers) bevatten informatie over de weblog en over de webloggers. Uit nieuwsgierigheid stromen er toch grote groepen bezoekers naar deze pagina’s. Door ook hier content aan te bieden, klikt menig bezoeker alsnog door naar recente en/of relevante berichten

4. Kraai oproer

Een boude stelling van een Publishr-blogger kwam terecht in de nieuwsbrief en veroorzaakte een golf van reacties. De conversatie op Twitter die hierop volgde, speelde ook een rol: wanneer Twitteraars met veel followers linken naar je weblog, treedt het bij 2. genoemde mechanisme in werking.

5. Geef je mening als expert

Waar heb je echt verstand van? Zorg voor goede achtergrondartikelen. Diepgravende blogposts over web 3.0 voor uitgevers en nut en noodzaak van functionele ontwerpen scoren verrassend hoog. Bezoekers arriveren via zoekmachines en blijven lang hangen.

6. Presenteer toplijstjes

De ervaring leert dat toplijstjes (’10 weblogs die alle uitgevers moeten volgen’ of ‘10 tips & tricks om LinkedIn zakelijk te gebruiken’) erg goed scoren. Bij de Amerikaanse weblog Mashable kan men hierover meepraten: de site is groot geworden met toplijsten van alles wat met web 2.0 te maken heeft.

Beeld: k4r10 via Flickr (cc)

4 reacties

Opgeslagen onder Blog

4 Reacties op “Zes tips voor een groter publiek op je weblog

  1. Mario

    Los van het feit dat ik van deze site een neuwsbrief krijg waarvoor ik mij niet heb ingeschreven (doe ik namelijk NOOIT), even een paar opmerkingen over bovenstaand.

    2: Geen Stijl, lekker handig? Nou je moet je maar afvragen of die paar duizend extra bezoekers blijven hangen. Na een aantal dagen ebt dat effect weg. Een echte One Day Fly, je hebt er weinig aan. Grappig is het wel.

    5: Leuk maar dan wel als je een echte expert bent. Dit nutteloze tip6 lijstje maakt dat imago al snel kapot.

    6: Lijstjes, leuk om te publiceren maar zodra de bezoeker door heeft dat het meer is om aandacht te trekken dan echte inhoud heeft, is ook deze bezoeker een afhaker…….

    Al met al, een slechte 6…. en haal mij even van jullie spam , herstel, nieuwsbrieflijst af

  2. Mario, Mashable verpakt de expertise in toplijstjes. Dat doen we op Publishr ook: de vorm is in dienst van de inhoud. Maar dat zul je wel niet gelezen hebben. Anyway, je bent verwijderd van de nieuwsbrieflijst.

  3. W. Wink

    Ter illustratie van punt 2 ventileer ik het idee om op uw bijzonder goed gelezen blog te reageren met de titel van onze meest recente fotoliterare blogpost: “joost reed erlangs”.

    Iedereen die zich afvraagt “waarlangs?” klikke even op de klikbare delen van deze reactie.

  4. Ik vind het ook maar bedenkelijke tips.

    1. Je hoeft niet altijd actueel te zijn. Dat hangt van je blog thema af. Ik zeg niet dat het niet helpt, maar het is gewoon geen must.

    Stel nu, je wil een blog over treintjes maken. Moet je dan noodzakelijk actueel bezig zijn? Neen hoor, gewoon compleet zijn, of info aanbieden die je op een ander niet kunt vinden zal je bezoekers traag maar zeker de hoogte in duwen.

    2. Tsja, en hoeveel van die mensen blijven daarna over als bezoeker?
    Ondertussen heb je misschien veel werk met de comments te moderaten.
    Als het publiek van je blog niet hetzelfde publiek is van geenstijl, dan zou ik dit niet doen. De kosten wegen niet op tov de baten.

    3. Het is niet omdat je een goede ‘about us’ pagina hebt, dat je meer volk gaat trekken. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: “Laten we naar blog x gaan, want die hebben een goede “about us” pagina. Me dunkt dat er andere prioriteiten zijn.

    4. Hangt ervan af welk imago je in gedachten hebt voor je blog. Controverse uitlokken trekt dikwijls ook ‘fout’ volk aan. Wil je die wel als gebruiker van je blog? Hun commentaar verziekt het soms voor je loyale bezoekers, die hierdoor misschien wegblijven. Wanneer de controverse is uitgedoofd dan is het ‘fout’ volk ook weg. Samen met je voormalige loyale bezoekers.

    ‘Stoute’ uitspraken mogen, maar doe ze met mate.

    5. Je mening geven is niet voldoende. Je mening moet ook waardevol zijn én kloppen.

    6. Dit is juist, maar…langs de andere kant, dit soort bezoekers zijn doorgaans niet loyaal. Ze zijn niet op zoek naar rijke en diepe content. Die willen iets lezen dat ze gemakkelijk kunnen verteren en zijn totaal niet trouw aan je blog. Die springen van lijstjes naar lijstjes.

    Trouwens, het internet staat al bomvol met zo’n lijstjes, waarschijnlijk staat jou lijstje al 100x ergens anders en krijg je snel het label “been there, done that, bought the T-shirt”

    Beter is om rijke en unieke informatie aan te bieden en geduld te hebben, veel geduld. Reken maar op 2, 3 of zelfs 4 jaar voor je een deftige bezoekersschare hebt.

    Btw, nu ik zie dat Mario dit artikel als ‘klachtenlijn’ gebruikt, heb ik ook iets aan te merken wat dik op mijn zenuwen werkt.

    Ik heb eerder eens 2 of 3 commentaartjes achter gelaten op jullie weblog.
    En wat is mijn dank? Dat er letterlijk honderden keren naar mijn site gelinkt wordt. Dat is wat Google Webmaster Tools e.a. zeggen.

    Ik heb hiervoor al eens contact opgenomen met jullie. Jullie Maarten van Vulpen zegt dan wel dat het niet waar is en dat jullie juist tegen zo’n praktijken zijn, maar die links worden wel gezien door die tools. Ik heb daarna jullie Maarten van Vulpen ook een lijstje overhandigd met die ongewenste backlinks.

    Zijn naderhand stilzwijgen en het gebrek aan verandering in die backlink-explosie-situatie, suggereert dat jullie misschien toch niet zo onschuldig zijn.

    Kijk, ik stel het volgende voor:

    • Of je geeft een deftige uitleg waarom die tools zien waarom jullie honderden keren linken naar mijn site.
    • Of je lost het op en liefst snel.

    Zo’n link-spam is niet goed voor mijn site, maar ook niet goed voor die van jullie. Op korte termijn heb je er misschien een voordeeltje aan, maar dat blijft niet duren.

    Ik ga ervan uit dat jullie ernstige mensen zijn en het nu wél ten gronde gaan aanpakken.

    Met vriendelijke groeten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s