Multichannel monitor: internet als kijkdoos

De Thuiswinkelupdate is vanochtend in Utrecht van start gegaan met de presentatie van de multichannel monitor door Frank Sibbel van Blauw Research. Het onderzoek werd uitgevoerd door Blauw in opdracht van het HBD en Thuiswinkel.org.  De deelnemers waren mensen die toegang hebben tot het online kanaal, door Frank Sibbel omschreven als ‘de moderne consument’.

Thuiswinkel_Update2009_logoEnkele hoofdconclusies van de Multichannel Monitor:

  • De thuiswinkelmarkt omvatte eind 2008 ongeveer 2,7 miljard euro, een stijging van ongeveer 19 procent ten opzichte van 2007.
  • Als informatiebron is het internet zeer belangrijk: 41 procent van de onderzochte aankoopmomenten is voorafgegaan door orientatie op internet.
  • 95 procent van de ondervraagden gebruikt online orientatie. Ook niet-online kopers maken stevig gebruik van internet voor orientatie. Internet vervult dus de functie van kijkdoos.
  • Als informatiebron is de winkelvloer echter het meest doorslaggevend: driekwart van de mensen die via dit kanaal informatie zoekt, gaat over tot aankoop.
  • Reclamefolders en advertenties blijken een belangrijke rol te spelen: naast internet en de winkelvloer dient bij 33 procent van de aankoopmomenten het printkanaal als informatiebron.

multichannel monitorNa zijn conclusies deed Sibbel nog enkele voorspellingen. Wat is de toekomst in online winkelen? De drie kernwoorden zijn ‘GPS’, ‘barcodes’ en ‘augmented reality’. Door de dagpresentator Ronnie Overgoor gevraagd naar het potentieel van mobiel, hield Sibbel zich op de vlakte. Hij verwacht dat ‘mobiel’ zeker zal gaan doorbreken, maar verwees naar de geringe penetratie van smartphones als de iPhone die transacties binnen applicaties mogelijk maken.

Lees hier het artikel over de presentatie van Cor Molenaar en het daaropvolgende CEO-debat.

2 reacties

Opgeslagen onder Blog

2 Reacties op “Multichannel monitor: internet als kijkdoos

  1. Pingback: Cor Molenaar: "Doorbraak thuis winkelen vindt plaats bij groep 30-45 jarigen" | Publishr

  2. Pingback: Thuiswinkelupdate: CEO-debat met Neckermann, Bol.com en Free Record Shop | Publishr

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s