CEO debat: Neckermann, Bol en Free Record Shop

Laat grote spelers op de thuiswinkelmarkt hun mening geven en met elkaar in debat gaan over de Multichannel Monitor. Dat was de insteek voor het EO-debat volgend op de presentatie van de  gingen Kees Gabriels (Neckermann.com), Daniël Ropers (bol.com), Cor Molenaar en Hans Breukhoven (Free Record Shop) met elkaar in gesprek onder leiding van een scherpe Ronnie Overgoor. Primeurs leverde de discussie niet op, wel een aardig inzicht in overeenkomsten en verschillen.

Thuiswinkel_Update2009_logo Neckermann is bezig met de uitrol van een nieuwe website met twintig communities die slechts door de merknaam ‘Neckermann’ verbonden zijn. Na de lancering, komende donderdag, besteden we hieraan zeker nog aandacht.

Massa is kassa

Het scherpst stonden Ropers en Breukhoven tegenover elkaar, ondanks wederzijds uitgesproken waardering. Breukhoven hield een lofzang op de winkelstraat. Zijn Free Record Shop hanteert het principe ‘massa is kassa’ en meent dat de urge van consumenten om hun product binnen 24 uur op de mat te krijgen, niet groot is.

logos
Folder

De huis-aan-huisfolder is een belangrijk middel voor de Free Record Shop. Hiermee staat men pal tegenover Bol.com, waar men de folder feitelijk niet nodig heeft om voldoende conversie te boeken, maar deze opneemt in het pakket omdat adverteerders bereid zijn ervoor te betalen. Bol.com vertrouwt minder op resultaten uit het verleden en kiest de weg vooruit gekozen door de recente poging zichzelf samen met Sony onmisbaar te maken op de markt voor e-readers en e-books. Waar Breukhoven nog tamboert op de trom van ‘downloaden is diefstal’, zoekt Bol.com naar modellen om de doelgroep nog beter te bereiken.  Onderdeel hiervan is het gevoel dat klanten hebben bij online producten. Technische oplossingen bieden hulp bij het bestelproces. Computers kunnen klant en aanbod veel beter bij elkaar brengen dan welke winkelbediende dan ook: Ropers verwijst  hierbij naar oplossingen als de virtuele paspop ‘Mimicme’ die pas getest werd door Marie-Claire van den Berg van Radio Online.

Toekomst

Gevraagd naar een visie op de toekomst kwam opnieuw alleen Daniel Ropers met een echt vernieuwend perspectief. Met een open API verwacht Bol.com de klant nog beter te kunnen vinden. Neckermann verwacht veel  van partnerships. En de Free Record Shop? Hans Breukhoven betwijfelt of zijn keten over vijf jaar nog die naam draagt

Lees hier het artikel over de Multichannel Monitor en de daaropvolgende presentatie van Cor Molenaar.

2 reacties

Opgeslagen onder Blog, Congres

2 Reacties op “CEO debat: Neckermann, Bol en Free Record Shop

  1. Pingback: Multichannel Monitor, verslag en samenvatting van de 2009 editie | Publishr

  2. Pingback: Cor Molenaar: "Doorbraak thuis winkelen vindt plaats bij groep 30-45 jarigen" | Publishr

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s