Televisierapport 2009: kerncijfers van de televisiemarkt

Diensten als Uitzending Gemist (van de publieke omroep) en RTL gemist hebben een grote invloed op de kijkdichtheid van programma’s. Zeker de shows met een vaste groep volgers hebben duidelijk baat bij de mogelijkheid om de programma’s later op internet terug te zien. Uit cijfers van de SPOT over 2008 blijkt dat op RTL gemist 91 miljoen mensen een programma keken. Op Uitzending gemist werd zelfs 130 miljoen keer een programma gestart.

logo spotToppers waren De Lama’s (6,3 miljoen keer), Onderweg naar Morgen (4,8 miljoen) en Boer zoekt vrouw (4,4 miljoen). Uit de cijfers blijkt ook een toename van het aantal mensen dat via internet tv kijkt: 17 procent in 2007, 27 procent in 2008 en 34 procent in de eerste helft van 2009.

Kerncijfers televisiemarkt

In het Televisierapport 2009 presenteert SPOT, het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame, de kerncijfers van de Nederlandse televisiemarkt. De onderzoekers stellen vast dat het jaar 2008 de boeken ingaat als het jaar van de teloorgang van de klassieke beeldbuis. Nog maar 10.000 mensen besteedden geld aan een ‘tv met toeter’. Daarnaast werden er 160.000 plasmatelevisies verkocht, maar het LCD-scherm was met 1,6 miljoen verkochte exemplaren veruit het populairst. In 2007 had 76 procent nog een traditionele tv, dit was in 2008 nog maar 55 procent.

Digitale televisie

Hoeveel mensen kijken tv op de pc?In de eerste helft van 2009 keek 47 procent van de Nederlanders digitale televisie. Sinds 2004 zit daar een forse groei in. Van 13 procent in dat jaar naar 33 procent in 2007 en 41 procent in 2008, is de verwachting dat in 2010 de grens van 50 procent doorbroken zal worden. Van de digitale abonnees kijken veruit de meeste digitale televisie via de kabel (23 procent van alle Nederlanders) en Digitenne (9 procent). Het aantal traditionele kabelaansluitingen daalde van 73 procent in 2008 naar 64 procent in 2009.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s