4 Reacties op “Metadata toevoegen: zinvol corvee

  1. Henk Gianotten

    Hugo,
    Bedankt dat je dit probleem onder de aandacht brengt van uitgevers en webmasters. Ik moet je echter melden dat de Henk J. Gianotten waar je naar verwijst mijn verre achterneef is die dé grote deskundige is in o.a. de retailwereld en bovendien in het bezit is van een machtig mooie snor. Zie de foto op de site waar jij naar verwijst.
    Ik ben de Henk W. Gianotten uit de drukkerij- en uitgeefwereld en ben o.a. lid van de werkgroep “standaardisatie mediaproductie) van de communicatie mediaproducenten branche-organisatie CMBO. Ik was o.a. mede-auteur van de “Richtlijnen PDF-aanmaak” van dat zelfde CMBO en ben auteur van boeken en vakbladartikelen over o.a. procesoptimalisatie, drukstandaards, fonttechnologie en huisstijlen. Ik doe dat voor bladen als Graficus, Grafisch Nieuws, Publish en PrintMatters. De bewuste blog heeft tot zéér veel reacties in de corporate wereld geleid. Kennelijk zoeken die gestructureerder naar wat blogs over hen melden.

  2. Beste Henk, bedankt voor de aanvulling/correctie. Ik heb de snor-link verwijderd en vervangen door iets relevanters.

  3. Pingback: Drie misverstanden over ’schrijven voor Google’ | Publishr

  4. Henk Gianotten

    Beste Hugo,
    Vandaag ik heb ik jullie whitepaper over usability websites gedownloaded. Goede informatie met de juiste links naar Nielsen.
    Zinnige en belangrijke info voor websiteontwerpers en -bouwers.
    Wat mij (beroepsdeformatie?) wel opvalt is dat ook deze PDF niet voorzien is van voldoende metadata. Dat is toch jammer voor een organisatie die juist tracht het optimalisatieproces te propageren.
    Overigens is er bij de vervaardiging van de PDF ook wel wat fout gegaan bij het embedden/subsetten van de fonts. Ondanks een consequente doorvoering van de huisstijlletters zijn er toch vreemde extra fonts ingesloten. Bovendien met wisselende encodings voor de verschillende lettertypen.
    En nu ik toch uit het “typografenvaatje” tap: de extra grote cijfers van de pagina’s in de inhoudsopgave zijn foeilelijk.
    Echte freaks noemen dat ‘Word typografie”!

Geef een reactie

