Vendor lock-in: noodzakelijk tussenstadium?

E-bookreaders worden goedkoper en het aanbod van e-books groeit. Diverse producenten van de hardware en de software grijpen echter naar oude trucs om zich blijvend van een marktaandeel te verzekeren: digital rights management. Wiebe de Jager maakte zich op zijn weblog hierover uitzonderlijk kwaad toen bleek dat Amazon een stokje steekt voor het installeren van nieuwe firmware naast de eigen Mobipocket-DRM-software:

Ik word dus met een lastig dilemma geconfronteerd: ofwel ik voer geen update uit en kan mijn Mobipocket ebooks blijven lezen, maar dan kan ik na de zomer geen ebooks kopen bij Bol.com en consorten, ofwel ik voer de update wel uit maar blijf dan met een collectie waardeloze Mobipocket ebooks zitten. Nu heb ik nog ‘geluk’, want ik heb voor nog geen 100 euro aan ebooks gekocht, maar ik vind het stuitend dat de contentleverancier – Amazon dus – in staat is om mij mijn ebooks af te nemen.

Op de weblog van NRC-journaliste Marie-José Klaver ontspon zich vervolgens een discussie over de ‘DRM-mafia’. Kopieerbescherming is niet van deze tijd, is de algemene opinie. Het feit dat het publiek nog niet afstand wil doen van het papieren boek is het enige element wat de boekindustrie beschermt tegen hetzelfde lot als de muziekindustrie. Toch lijkt de vendor lock-in van Amazon een noodzakelijk tussenstadium. Kennelijk moet (na de muziekindustrie) de wal het schip ook keren in de markt voor ebooks.

Maarten van Vulpen merkt op:

Het zou welkom zijn als er een ander platform dan Amazon komt waarop uitgevers de e-books zonder bescherming kunnen aanbieden voor meer apparaten dan alleen de Kindle. Hierdoor wordt uiteindelijk een groter publiek bereikt en wanneer de gebruiker zijn exemplaar wil ‘omruilen’ voor een die compatible is met een ander apparaat, zou dit ook op dit platform moeten kunnen. Een soort marktplaats voor e-books. Het feit dat er een semi-illegaal circuit naast komt, dat moeten uitgevers voor lief nemen. Een boek heb je immers ook zo gekopieerd.

Het verschil tussen een stapel kopietjes en een gekopieerd ebook is uiteraard de kwaliteit. In de digitale wereld bestaat er geen kwaliteitsverschil tussen het origineel en de kopie. Toch zullen inventieve uitgevers hiervoor oplossingen weten, zoals bijvoorbeeld het verstrekken van premium content of andere extraatjes bij het origineel. Soms is betaalde content ‘better than free‘; ook daarvoor zijn mooie voorbeelden uit de muziekindustrie te vinden.

foto: Timonoko (Flickr)

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blog

Geef een reactie

