Wat is een vriend waard?

Jongeren beginnen een online identiteit te ontwikkelen: ze gebruiken sites als Hyves en Facebook voor dagelijkse bezigheden zoals het onderhouden van vriendschappen, flirten en het maken van afspraken, zaken waarvoor voorheen persoonlijk contact nodig was, al was het maar via de telefoon. Ondanks de opkomst van LinkedIn staat het geïntegreerde gebruik van sociale netwerken op de werkplek nog maar in de kinderschoenen. De relaties die we op die manier onderhouden zullen echter sterk in waarde toenemen.

Uiteraard is er in ieders leven slechts ruimte voor een beperkt aantal vrienden. Geschat wordt dat de gemiddelde persoon 2-3 nabije vrienden heeft, 20 in een wat losser verband maximaal 150 in een nog wijdere kring. Op Facebook geldt hetzelfde: de gemiddelde gebruiker heeft 500 vrienden, maar volgt er 40, communiceert met 20 en is goed bevriend met 10. Toch is de wijdere kring uit marketingperspectief ook van belang .

Waarde van vrienden
Wat is een (online) vriend waard? Die vraag werd onlangs gesteld in het magazine BusinessWeek. Redacteur Stephen Baker kwam er achter dat grote bedrijven als Microsoft en Facebook in de strijd om de aandacht van de consument sociologen, antropologen en gedragseconomen inhuren om onze relaties met online contacten te analyseren. Door de toename van on-demand media dalen de aantallen advertenties die we consumeren immers voortdurend. De theorie van de social networks is: ‘If your friends like something, you may like it too’. Adverteerders gaan ervan uit dat vrienden interesses delen en op zelfde advertenties klikken. Dit wordt door onderzoek ondersteund: als je op een advertentie klikt, is de kans dat je buddies op Yahoo daar ook op klikken 3-4 keer zo groot.

Zakelijke vriendschappen
Terug naar de werkplek. Juist hier zijn ‘vriendschappen op afstand’ relevant. Bij het zoeken naar nieuwe werknemers of het verlenen van zakelijke opdrachten heeft LinkedIn zijn nut al bewezen. Maar ook op een andere manier zullen online netwerken een grote betekenis gaan vervullen. Lanterfanters opgepast:

Friendship data promise insights into not only the marketplace but also the corporation. Researchers can trace the hidden networks, identifying both the people who transmit valuable information and those who appear to block it—and how workers bypass them. By studying these patterns, managers can promote effective networkers and try to bring less communicative colleagues—outliers—into the flow.

(foto:

1 reactie

Opgeslagen onder Blog

Een Reactie op “Wat is een vriend waard?

  1. Annemie

    De kracht van netwerken…
    Volgens de Networking Coach Jan Vermeiren zit de kracht van een netwerk inderdaad in de 2e graad. Het netwerk van jouw netwerk dus.
    Zeker op LinkedIn is goed te zien hoe snel je zo met een massa mensen verbonden bent.
    Gebruik maken van online netwerken is inderdaad een must in deze tijden. Ik kan dan ook van harte het boek: ‘Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken’ aanraden. Je vindt hierin een volledig stappenplan, en allerlei strategieën om je doelen te bereiken. Een gratis light versie is beschikbaar via http://www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com.
    Enjoy!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s