Commissie-Brinkman: oogkleppensubsidie

Volgens het vandaag verschenen rapport van de Commissie-Brinkman moet de overheid de (dagblad)pers subsidiëren met geld van internetgebruikers. Is dat niet hetzelfde als steun voor de stoombootsector op te laten brengen door vliegtuigpassagiers? Of kopers van Tupperware belasten ten bate van de rietenmandenproductie?

Na een eerste lezing blijkt dat het de commissie vooral om de maatschappelijke rol en betekenis van de journalistiek gaat:

De commissie is bezorgd over de gevolgen die een eventuele teloorgang van de printmedia kunnen hebben voor ons democratische bestel.

De bedoeling van het onderzoek was om te bekijken hoe de democratische waarde van ‘de vierde macht’ behouden kan blijven en welke rol journalistiek zou moeten spelen als controleur van de democratie. Daarbij is met een schuin oog gekeken naar het belang van de uitgeverijen, maar de democratie was kennelijk het voornaamste slachtoffer dat gered moest worden.

cover1Innovatie van overheidswege?
Het Stimuleringsfonds voor de Pers wordt door de commissie aangewezen als partij die moet zorgdragen voor de verdeling van de subsidies. Plasterk heeft immers 8 miljoen euro voor innovatieve projecten toegezegd. Bij de commissie echter geen woord over de uitgevers die al jaren verzuimd hebben hun verdienmodellen aan te passen. Nieuws heeft toch ook commerciële waarde? Uitgeverijen en journalisten zijn toch gebonden aan economische wetten? Dat geldt niet alleen vanuit het oogpunt van bedrijfsvoering, het speelveld van de concurrentie is ook een markt. Er zijn voorbeelden te over van bedrijven die zichzelf opnieuw uitvonden nadat (een deel van) hun markt wegviel of ingrijpend veranderde. Niet-innovatieve bedrijven krijgen nu premie voor het ophouden van hun oogkleppen.

Samenwerken bij distributie
De commissie presenteert ook enkele goede ideeën. Gesuggereerd wordt dat de overheid mededingingsrechtelijke bezwaren tegen het vormen van één distributienetwerk moet opheffen, zodat uitgeverijen daarmee een flinke besparing kunnen realiseren. Ook moeten publieke omroep en gedrukte media samen kunnen werken in alle fasen van de productie, publicatie en exploitatie van nieuws- en achtergronden en op alle niveaus (lokaal, regionaal en nationaal). Daarbij moet deze samenwerking voor de private printmedia profijtelijk kunnen zijn, terwijl ze voor de publieke omroep de invulling van de maatschappelijke opdracht optimaliseert.

Lees ook

6 reacties

Opgeslagen onder Blog

6 Reacties op “Commissie-Brinkman: oogkleppensubsidie

  1. Pingback: Toekomst dagbladsector » Media & Passie

  2. Remko Zuiderwijk

    Gelukkig heeft minister Plasterk aangegeven er niks voor te voelen:

    http://www.villamedia.nl/archief-vaknieuws/bericht/plasterk-geen-internetheffing/38426/

  3. Pingback: Twitter betaalde hooguit 6 dollar voor het bekende vogeltje. | Publishr

  4. Pingback: Minister-president Balkende: kranten hebben bestaansrecht | Publishr

  5. Pingback: Carolyn Maloney: de Elco Brinkman van Washington DC | Publishr

  6. Pingback: Tijd voor een nieuwe bril? | Publishr

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s