Nederlandse uitgevers blijven afkerig van e-book

Vandaag presenteert Theo Huibers de zesde editie van het rapport De uitgever aan het woord op het Nationaal Uitgeverscongres in Haarlem. In het rapport worden trends en ontwikkelingen gesignaleerd op het gebied van businessmodellen, uitgeefstrategieën, product- en diensteninnovaties en inkomstenmodellen. Duidelijk wordt dat diversificatie van productfolio en de transitie van papier naar digitaal onverminderd verder gaan, maar dat de zoektocht naar het ideale inkomstenmodel voorlopig nog niet is afgerond.

Uiteraard hangen ook boven dit rapport de donkere wolken van de economische omstandigheden:

De uitgeefsector staat zwaar onder druk. Klassieke uitgeversinkomsten dalen, nieuwe inkomstenbronnen zijn nodig en de strategie moet worden herijkt. Het onderzoek ‘De uitgever aan het woord’ kijkt voor het zesde jaar bij Nederlandse uitgevers in de keuken. Dit jaar is er speciale aandacht voor de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen.

uitgeverscongresPuntsgewijs enkele ontwikkelingen die worden gesignaleerd:

  • Uitgevers zien zichzelf ook in de toekomst nog steeds als dominante winstgevende actoren in de mediaketen.In 2009 zien zij als meest winstgevende actoren 1. Uitgeverijen, 2. Zoekmachines en 3. Digitale distributeurs. In 2011 zijn dat 1. Zoekmachines, 2. Uitgeverijen en 3. Digitale distributeurs.
  • Uitgevers verwachten een grote doorbraak van informatiediensten voor mobiele telefonie. De helft van de Nederlandse uitgevers wil in 2011 informatiediensten voor mobiele telefonie aanbieden tegen 13 procent op dit moment.
  • Het aantal online verdienmodellen breidt zich uit. De top drie stijgers voor online verdienmodellen in 2011 in vergelijking met 2009 zijn: pay-per-download (stijgt van 30 procent naar 70 procent), pay-per-services (stijgt van 20 procent naar 51 procent) en pay-per-lead (stijgt van 13 procent naar 38 procent).
  • Nederlandse uitgevers blijven weinig zien in e-books. Enerzijds verwacht 61 procent van de Nederlandse uitgevers in 2011 e-books aan te bieden (een stijging van 37 procent ten opzichte van dit jaar). Anderzijds vindt een groot deel van de uitgevers e-books een kansloze zaak (nummer 1 op de top 3 kansloze ontwikkelingen volgens uitgevers).

Voor Rethinking Media werd Huibers geïnterviewd door Bert Kok. Lees hier meer.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blog, Online publishing

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s