E-mailmarketing: verlies geadresseerde niet uit het oog

E-mail als marketinginstrument is nauwelijks nog weg te denken uit het leven van de marketeer. Instant messaging, sociale netwerken en Twitter hebben e-mail nog niet verdrongen als belangrijkste online communicatiemiddel. Iedere week ontvangen consumenten karrenvrachten berichten met aanbiedingen, nieuwsbrieven, zakelijke informatie en spam.

In het rapport ‘Inside the Inbox‘ van Epsilon wordt benadrukt hoe belangrijk het is te weten hoe je consumenten moet aanspreken, en hoezeer dit per werelddeel kan verschillen. Zo zijn Aziaten veel minder geïnteresseerd in de afzender dan in de onderwerptitel. Noord-Amerikanen en Europeanen maakt de onderwerpzin van een mail daarentegen weer niet zoveel uit.

Innovatief versus conservatief

Noord-Amerika is traditioneel als het gaat om online communiceren. Voor 87 procent is e-mail het meest gebruikte online communicatiemiddel. In Europa is dit 74 procent en in Azië slechts 63 procent. Deze trend is omgekeerd evenredig aan het percentage mensen dat instant messaging als belangrijkste communicatiemiddel gebruikt: 28 procent van de Aziaten, 15 procent van de Europeanen en 6 procent van de Noord-Amerikanen. Dat laatste percentage is nog lager dan het percentage Aziaten dat via sociale media communiceert (8 procent). Azië is qua technologie dan ook het meest progressief en maakt sneller en vaker gebruik van nieuwe mogelijkheden.

Digitale platformen

De digitalisering is ook duidelijk wanneer consumenten wordt gevraagd naar hun opmaaktaal (format) voorkeur. html is overal het populairst, hoewel in Azië bijna net zoveel mensen het niet uit maakt. Slechts 2 procent van de Aziaten wist niet wat een opmaaktaal is, tegenover 6 procent van de Amerikanen en 9 procent van de Europeanen. Amerikanen en Europeanen zijn ook veel minder gewend om met een pda of smartphone te e-mailen. Aan de overkant van de grote plas doet 9 procent dat, bij ons slechts 7 procent. Azië loopt ook hier ver voor: 32 procent van de consumenten gebruikt een handheld device om te e-mailen.

Welke subjectregel verleidt de consument

Welke subjectregel verleidt de consument?

Afzenders

Permissie-e-mails (reclame van een bedrijf waarvan de consument heeft aangegeven reclame te willen ontvangen) worden veelal ongeopend weggegooid en gezien als spam. Toch is het opzeggen van dit soort services lang geen gemeengoed: 65 procent van de Aziaten, 35 procent van de Europeanen en 31 procent van de Amerikanen zegt zelden of nooit dit soort diensten op. De reden om de mails wel te openen laten zich raden (aanbiedingen, gratis producten), maar hoe besluit de consument welke mail te openen? De trend in het westen is dat de afzender steeds belangrijker wordt, het onderwerp van de mail wordt vaak genegeerd. Dit benadrukt voor bedrijven het belang van een goede band met de consument. In Azië is daarentegen het onderwerp veel belangrijker.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s