Reputatiemanagement: goed luisteren en zoekmachines manipuleren

Interessant artikel in De Pers over personal branding. Nina Brink blijkt hulptroepen te hebben ingeschakeld om alle negatieve connotaties bij haar naam uit de Google-zoekresultaten te zuiveren: Search Engine Reputation Management (SERM). Dat gaat vrij ver, al kun je betogen dat Brink wel wat schoon te poetsen heeft.

Niettemin staan er interessante tips in het artikel voor iedereen die weleens iets online publiceert. Een uitgave heeft ook een persoonlijkheid en een reputatie om hoog te houden. Behalve het ‘schoon houden’ van zoekmachineresultaten hoort ook het volgen van conversaties op het internet bij SERM. Expert Frank Husmann:

Bij online reputatie-monitoring worden honderdduizenden weblogs gemonitord en worden een paar duizend fora elektronisch in de gaten gehouden. Het lijkt big brother-achtig, maar het werkt. Zelfs de ergste klagers vinden het mooi wanneer ze op deze manier plotseling persoonlijk benaderd worden.

Het artikel in De Pers belicht enkele Nederlandse SERM-pioniers, maar in de VS is het al een stuk gebruikelijker om de eigen online reputatie te managen. Dat is een zinvolle onderneming, betoogt Lee Odden van TopRank Online Marketing. Ook hij benadrukt dat reputatiemanagement twee kanten heeft.

Allereerst luisteren:

As with all things involving social media, the first step is listening.  To find those dissenting and evangelizing customers early on and before they have a major impact, it’s impotant to implement a social media monitoring effort. This also includes monitoring search results on different types of search engines. There are plenty of tools to do this ranging from Google Alerts to Trackur to Radian6.

En vervolgens actie ondernemen:

A SEO-centric and proactive approach to search repuation management involves monitoring both search listings and social media, optimizing and promoting content in more locations than just your own domain name, analyze the effect of your efforts and refine as necessary.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blog, SEO

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s