Consument wil hooguit voor specifieke online content betalen

Nederlanders zijn minder snel bereid te betalen voor een online krant dan bijvoorbeeld consumenten in de Verenigde Staten of Groot-Brittannië. De prijs die Nederlandse consumenten bereid zijn te betalen voor een online krant ligt in vergelijking met de huidige prijs voor een gedrukte krant op 38 procent; wereldwijd ligt dit percentage op 65 procent.

Een Nederlander die een euro betaalt voor zijn gedrukte krant wil dus voor dezelfde online informatie nog maar vier dubbeltjes betalen. Dit blijkt uit het rapport Outlook for Newspaper Publishing in the Digital Age, opgesteld door het Global Publishing Centre of Excellence van PriceWaterhouseCoopers. Tijdens InCTformatie werden de resultaten gepresenteerd door Marieke van der Donk. Voor dit onderzoek werden 4.900 consumenten ondervraagd over hun leesgedrag en hoe zij denken dat dit zich in de toekomst ontwikkelt. Ook werden uitgevers en adverteerders gevraagd naar hun marktverwachtingen.

Moeilijke tijden
De krantensector maakt moeilijke tijden door. Het afnamevolume daalt de afgelopen jaren al gestaag door de stevige concurrentie van andere media. Daarnaast nemen door de economische crisis de inkomsten uit advertenties ook fors af omdat de adverteerders weg blijven. Naar verwachting kan het nog een jaar of twee duren voordat deze situatie bijtrekt. Hoewel deze problemen niet noodzakelijkerwijs het einde van de krant te betekenen is dit echter wel het moment voor het ontwikkelen van een sterk en innovatief beleid.

Specifieke content
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten vooral bereid zijn te betalen voor specifieke online content, zoals sport-, financieel en entertainmentnieuws en hoogwaardige achtergrondinformatie. Wereldwijd gezien is men bereid 97 procent van de kosten voor een papieren krant te betalen voor specifiek digitaal of online financieel nieuws. Voor online sportnieuws ligt dit percentage op 77 procent. De sector zou het voorbeeld kunnen volgen van de opkomende business informationuitgevers, die op succesvolle wijze hun verdienmodel hebben ingericht op ‘need-to-know’-informatie. Het aanbieden van een e-paper (een een-op-een digitale versie van een krant) is daarom weinig zinvol; het aanbieden van zeer specifieke content aan een afgebakende afzetmarkt daarentegen is voor uitgevers wellicht het antwoord op de teruglopende abonnementen- en advertentie-inkomsten. Adverteerders kunnen op deze manier immers veel beter geselecteerde doelgroepen te bereiken, waardoor het weer gemakkelijker wordt om te concurreren met andere media.

Online en toch vertrouwd
Ondanks de potentiële groei van online informatieverstrekking en teruglopende abonnementen- en advertentie-inkomsten blijft de papieren krant voorlopig de grootste bron van inkomsten voor krantenuitgevers. Dat plaatst uitgevers voor een paradox. Enerzijds lopen de inkomsten uit print sterk terug, waardoor hun verdienmodel op termijn onhoudbaar is. Anderzijds vormen diezelfde inkomsten nog steeds de reden van hun bestaan, waardoor ze de prikkel missen om de transformatie naar online snel vorm te geven.

Redding
Dat het online aanbieden van content de toekomst (en de redding) zal zijn van de krantensector is een gegeven waar weinig twijfels meer over bestaan. Zo heeft de snelle opkomst van handheldapparaten zoals smartphones de online nieuwsmarkt een fikse impuls gegeven.

Voorzichtig met loyaliteit
Toch moet er zorgvuldig worden omgesprongen met de overstap naar online uitgeven. Kranten hebben met succesvolle redactionele formules door de jaren heen immers het vertouwen en de loyaliteit van hun lezers gewonnen. Vanuit deze formules dienen uitgevers tevens hun online, mobiel- en internetplatformen vorm te geven om hun vaste lezers te behouden. Door meer gebruik te maken van need-to-knowcontent samen met de vertrouwde redactionele formules zal de consument voorkeur ontwikkelen voor het gerenommeerde krantenmerk boven specifieke internetmerken. Het online merk kan zo secundair tegenover het krantenmerk worden neergezet.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s