Advertentie-euro online het best besteed

Nederlandse adverteerders besteden jaarlijks meer dan 4 miljard euro aan adverteren in de media. Regelmatig hoor je geluiden dat de helft hiervan weggegooid geld is. Maar wat zijn de feiten? De groep publiekstijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) pakte de uitdaging op om te onderzoeken op welke manier het meest uit de advertentie-euro kan worden gehaald. Het resultaat is de Media Observer 2008, die in maart verscheen.

Twee belangrijke factoren in het onderzoek zijn effectgroei en het overbrengen van de merkpropositie. Online adverteren scoort bij beide het hoogst.

Effectgroei
In het onderzoek konden van ieder onderzocht mediumtype (televisie, tijdschrift, online) de kosten per procent effectgroei worden berekend. Dus: wat kost het om de conversie met een procent te laten stijgen? Voor televisie bedragen de kosten gemiddeld ruim 24.000 euro, voor tijdschriften ruim 9.300 euro en voor online ruim 4.100 euro.

Merkpropositie
De tijdschriftuitgevers stellen met tevredenheid vast dat tijdschriftadvertenties in meer dan de helft van de onderzochte cases in staat zijn om de merkpropositie over te brengen. Voor televisie is dit minder dan een kwart. Tijdschriften en internet blijken elkaar te versterken qua merkpropositie. Televisie is hooguit zinvol voor merkbekendheid.

Fotocredits: M.B. Shane

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s