Marketing via social media: gebruik maken van beïnvloeding

De aandacht van marketeers heeft in het huidige klimaat van digitale media verschoven van traditionele advertising naar het bouwen van applicaties die de kloof tussen de fysieke en de digitale wereld overbruggen en de consument letterlijk dichterbij brengen; van ‘zeggen’ naar ‘doen’ dus.

Hoewel de snelle opkomst van digitale media betekent dat marketers zich een geheel nieuwe aanpak eigen moeten maken, heeft het als voordeel dat er veel mee mogelijkheden zijn om op een snelle, efficiënte en revolutionaire manier de concurrentiepositie van een merk te verbeteren. Deze mogelijkheden staan omschreven in het rapport Digital Outlook 2009 van Razorfish.

Social Influence Marketing™
Hoewel de financiële crisis alweer op zijn retour lijkt, heeft deze wel een belangrijk stempel gedrukt op marketing. Zelfs bedrijven die niet in de moeilijkheden zitten, zijn hierdoor gestimuleerd om zo veel mogelijk rendement uit hun marketingbudget te slepen. Een ontwikkeling die samenhangt met deze wens is de volledige inburgering van Social Influence Marketing™, oftewel marketing door middel van sociale media. Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat driekwart van de online populatie actief is op een of meerdere sociale netwerken. Deze groep is niet alleen meer een doelgroep, maar ook een tool: consumenten kunnen nu immers ook actief worden ingezet om de bekendheid of naam van een merk te versterken.

Invloed
Belangrijk bij het inzetten van sociale media als marketingtool is het herkennen en bepalen van de groep die het meeste invloed uitoefent. Op elk punt in het beslissingsproces van een consument zijn er andere groepen die (de meeste) invloed hebben. Vlak voor het moment van aankoop doet de mening van familie en (online) vrienden er het meeste toe, terwijl in de bewustwordingsfase de mening van sleutelfiguren, waaronder bepaalde vooraanstaande bloggers,  het belangrijkst is. Het is dus belangrijk dat er wordt ingespeeld op de potentie tot beïnvloeden van elke individuele consument.

De passieve consument is dood
Deze ontwikkelingen brengen met zich mee dat de aloude praktijk van ‘top-down branding ‘ steeds minder effectief zal zijn. Marketeers die onafhankelijk van de trends op de markt een merk willen neerzetten of definiëren, zullen steeds vaker het deksel op hun neus krijgen. De consument is niet langer een passieve factor die kan worden gestimuleerd door aantrekkelijke reclamecampagnes, maar een actief individu die precies weet wat er speelt, en die ook de mogelijkheid heeft om andere consumenten te beïnvloeden.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s