eIdentity: jongeren leren omgaan met complexe online communicatie

Toen Amerikaanse sociale-netwerksites enkele jaren geleden opkwamen, duurde het niet lang voordat tieners deze begonnen te gebruiken als ruimten om hun identiteit te creëren en uit te dragen. Daarnaast werd het ook steeds meer een vervanging voor het ‘fysieke’ contact met vrienden; zelfs rondhangen werd online gedaan. Steeds meer jongeren hebben deze trend omarmd, terwijl volwassenen zich hier in toenemende mate zorgen over maken.

Onderzoekster Danah Boyd deed tweeënhalf jaar lang onderzoek naar de rol van sociale-netwerksites voor tieners en promoveerde hierop met haar proefschrift Taken out of context: American Teen Sociality in Networked Publics (download pdf).

De ‘genetwerkte’ publieke ruimte
Boyd analyseert vooral het tweesnijdende zwaard van sociale-netwerksites dat zij networked publics noemt. Dit behelst enerzijds de ruimte die door de technologische netwerken gecreëerd is en anderzijds de verbeelde gemeenschap die voortkomt uit de samenkomst van leden van de sites en de manier waarop ze de sites gebruiken. Bij deze analyse komen vier eigenschappen – continuïteit, doorzoekbaarheid, reproduceerbaarheid en ruimte – en drie soorten dynamiek – onzichtbaar publiek, verdwenen contexten en vervaging van het publieke en persoonlijke – telkens terug.

Gebruik
Tieners gebruiken de sites vooral voor dagelijkse bezigheden zoals het onderhouden van vriendschappen, flirten en het maken van afspraken, zaken waarvoor voorheen persoonlijk contact nodig was, al was het maar via de telefoon. De eigenschappen van deze websites hebben de manier van communiceren van tieners onderling veranderd. Deze verandering in hun leven leidde tot een verandering in de vraag naar producten en heeft de sociale-netwerksites dus genoopt verder door te evolueren. Ook hebben tieners zich bijzonder snel aangepast aan de gevaren van sociale netwerksites. Ze ontwikkelden strategieën voor het omgaan met de complexiteit van de websites (vooral op het gebied van privacygevoelige informatie) en voor het voorkomen van potentieel sociaal gezichtsverlies door online gedrag. Deze strategieën geven ook weer hoe nieuwe vormen van sociale media geïncorporeerd worden in het dagelijks gebruik. Technologie creëert een verandering in het publieke leven en vice versa.

Afbeelding: http://www.danah.org/

1 reactie

Opgeslagen onder Blog

Een Reactie op “eIdentity: jongeren leren omgaan met complexe online communicatie

  1. Pingback: Wat is een vriend waard? | Publishr

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s