Vakuitgevers: orde in de informatiechaos?

Niet de aanbiedende maar de vragende partij maakt op dit moment de dienst uit op de markt van vakinformatie. Na jarenlang te hebben bepaald wat goed en nuttig voor de professionele lezer was, verkleint de opkomst van internet de invloed van de uitgever. Vakuitgevers kiezen steeds vaker voor de crossmediale aanpak.

Vindbaarheid, flexibiliteit en interactiviteit nemen hierbij toe. De omzet van offline producten heeft er echter onder te lijden. Een nieuw bedrijfsmodel moet worden bepaald. Dit stelt Aloys ter Steege in zijn scriptie Kunnen vakuitgevers orde creëren in de informatiechaos? geschreven in het kader van zijn studie Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. De onderzoeker bekijkt welke factoren van belang zijn voor het succesvol integreren van internettoepassingen in het primaire proces van vakuitgeverijen.

Focus op content
De grote gevestigde uitgeverijen hebben hun focus de afgelopen decennia gericht op productie, distributie en verkoop. Door fusies en overnames hebben de grote uitgeverijen schaalgrootte willen creëren waarbij met name op talent en de productie van content werd bezuinigd. Internet ondermijnt dit bedrijfsmodel. Iedereen kan dankzij internet informatie produceren en distribueren en verkopen. De focus is dus weer verlegd naar content.

De onderzoeker ondervroeg een aantal vakuitgevers en externe specialisten naar de succesfactoren in het online uitgeven. Deze vorm zal volgens de ondervraagden altijd onderdeel uitmaken van een crossmediale aanpak. Bij online uitgeven moet wel sprake zijn van een bedrijfsmodel dat een kasstroom genereert en daardoor een bijdrage levert aan de totale omzet van de vakuitgeverij. Het zoeken naar en uitproberen van nieuwe combinaties is hierbij de primaire taak.

Geen gouden regel
Uitgeverijen met een twee-inkomstenmodel hebben hun redactionele proces en hun commerciële proces nog centraal georganiseerd. Dit betekent dat de redacteuren verantwoordelijk zijn voor zowel de printproducten als voor de online producten. Ook de organisatie van het verkoopapparaat wordt nog centraal aangestuurd met dezelfde accountmanagers. Op dit moment lopen deze zaken nog door elkaar heen. Er is geen gouden regel op welke wijze deze processen het meest effectief en efficiënt georganiseerd kunnen worden.

De aangeboden informatie op de portals en websites van de betreffende vakuitgeverijen is niet allemaal gratis. Abonnees krijgen door middel van een password toegang tot dieperliggende informatie, zoals het archief van de website. Van de ondervraagde bedrijven hanteert alleen VNU BP een enkel inkomstenmodel en verstrekt alle online informatie gratis. Bij dit bedrijf leeft de overtuiging dat in de nabije toekomst het geld uitsluitend nog van adverteerders zal komen.

Omslag
Een van de belangrijkste vragen met betrekking tot de exploitatie van online mediadiensten is hoe de prijs voor deze diensten moet worden bepaald en hoe deze moet worden afgerekend met de eindgebruiker.

Het afrekenen van offline producten is redelijk eenvoudig. Dit gebeurt per eenheid of per abonnement. Het afrekenen van online uitgeefdiensten is ingewikkelder. Er kan bijvoorbeeld worden gewerkt met afrekenmodellen die bekend zijn van de telefonie, met een abonnement en daarnaast een tarief voor gebruik. Via een password kan de abonnee toegang krijgen tot de gewenste informatie.

De integratie en transformatie van offline naar online verlangt binnen de organisatie een omslag in denken en handelen. Online uitgeven oefent volgens de ondervraagden de grootste invloed uit op het redactieproces. Met name het opslaan van de informatie in een content management systeem (CMS) waarbij indexering en categorisering wordt toegevoegd is essentieel, zoals in een XML-structuur.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s